En källa med insyn i Saabaffären uppger att orsaken till att General Motors inte sålde Saab till Spyker var att det ansågs finnas alldeles för många osäkerheter och oklarheter kring den ryske delägaren Vladimir Antonov. Han äger genom sitt företag Convers Group omkring 30 procent av Spyker och anses hålla biltillverkaren under armarna med stödköp av bilar.

I ett pressmeddelande skriver GM att det det fanns flera frågor som inte gick att lösa i förhandlingarna med Spyker Cars.

GM ska nu påbörja en "ordnad avveckling" av Saab. GM räknar med att Saab kommer att betala sina skulder till långivarna.

- Trots att alla parter gjort sitt bästa har det blivit uppenbart att processen för att genomföra denna komplicerade transaktion inte kunde genomföras i rimlig tid. För att upprätthålla verksamheten behövde Saab en snabb lösning. säger Nick Reilly, chef för GM Europa i en kommentar.

Enligt Stefan Winman fanns det flera saker som inte gick att lösa. Vilka vill han inte gå in på.

Stefan Winman säger att det inte handlade om att Spyker inte skulle vara en tillräckligt seriös köpare.

- Isåfall hade nog förhandlingarna inte inletts överhuvudtaget, säger Stefan Winman.

Enligt GM kommer Saab att läggas ned "på ett ordnat och ansvarsfullt" sätt.

- Det här är inte en konkurs eller framtvingad likvidation. Vi räknar med att Saab kommer att betala sina skulder, inklusive till sina leverantörer och att varva ned produktionen och distributionen på ett ordnat sätt för att ta hand om våra kunder, skriver GM i pressmeddelandet.

- Båda parter var överens om att de här frågorna inte gick att lösa. Det här är inte ett ensidigt beslut från GM:s sida, säger Stefan Winman till SvD.

GM kommer att fullfölja garantier för bilarna och även tillhandahålla reservdelar.

- Flera frågor uppstod från både vår sida och från Spyker. Alla har arbetat hårt under kort tid. Vi har letat efter potentiella köpare under hela kalenderåret, sade John Smith som är vice vd för General Motors, vid en presskonferens i Detroit.

- Vi har spenderat lång tid med Koenigsegg, men de upptäckte vissa frågor som de inte skulle kunna klara av. Och då hade vi inte mycket tid kvar. Spyker var den kandidat som vi trodde hade en möjlighet, sade Smith.

- Vi upptäckte att det fanns frågor som vi inte skulle kunna klara av att lösa, svarade Smith på frågan varför GM inte väntade till årsskiftet, som tidigare utlovats.

John Smith sade att förhandlingar pågått så sent som på fredagsmorgonen, men att frågor kring lånegarantier inte hade kunnat lösas.

Martin Sköld, fordonsexpert på Handelshögskolan i Stockholm, tycker att beskedet var ganska väntat, även om han beklagar att Saab försvinner.

- Jag gjorde en analys för någon vecka sedan där jag skrev att det här var det mest sannolika scenariot. Nu är det bara att dystert konstatera att det blev så. Det fanns ju ingen egentlig idé från de här köparna att driva Saab långsiktigt.

Vad föll det på?

- Det blev för tajt helt enkelt. På vilket sätt skulle Spyker kunna gå in och lyckas med något som ingen av de andra potentiella budgivarna lyckats med?

SvD har sökt både metallklubbens lokala ordförande Paul Åkerlund och unionens lokala ordförande Anette Hellgren. Strax efter beskedet om nedläggning stängde de båda av sina mobiltelefoner.

Även Metall och Unionen centralt avvaktar med kommentarer till medierna till klockan 16.00.

Tidigare på fredagen skrev nyhetsbyrån Bloomberg News att nederländska Spykers aviserade köp av Saab Automobile var på väg att spricka. Bloomberg News hänvisade till källor med insyn i affären.

Beskedet fick Spykeraktien att falla med nästan 13 procent på den holländska börsen.

Mer information kommer inom kort.