Svenskarnas intresse för fotografi har tagit rejäl fart de senaste åren. Det märks inte bara på de långa reservlistorna till vårens fotokurser, utan också på nätet, där antalet fototjänster fullkomligt exploderat.

I måndags stod det klart att Facebook lägger vantarna på en av de mest populära fotodelningstjänsterna. Den sociala mediejätten köper fotoappen Instagram för 7 miljarder kronor i kontanter och Facebookaktier.

Instagram, som i dagsläget har cirka 30 miljoner användare, är dock bara en av många fototjänster på nätet. Den mer småskaliga konkurrenten Hipstamatic har runt fyra miljoner användare och fotodelningstjänsten Flickr har runt 50 miljoner.

De senaste årens digitala utveckling är en av de viktigaste drivkrafterna bakom svenskarnas nya favorithobby. Det startade för drygt tio år sedan då prisvärda digitalkameror började finna sin väg ut till konsumenterna, och nu när var och varannan mobiltelefon har kamerafunktion är det lättare än någonsin att knäppa en bild.

I dag använder hela 38 procent av svenskarna mobilen som sin standardkamera, och 43 procent laddar dessutom upp bilderna från mobilen till sociala medier, visar en studie gjord av analysföretaget YouGov.

Att intresset för fotografering är stort märker man inte minst på Fotografiska museet i Stockholm. Publiktillströmningen har varit stor och hundratusentals besökare har passerat genom lokalerna vid Stadsgårdskajen sedan museet öppnade för allmänheten våren 2010.

–Visst märker vi av att intresset ökar för fotografering, det är en betydande orsak till att Fotografiska öppnat, säger Jens Hollingby, pressansvarig på Fotografiska.

De fotokurser som hålls i museets regi är som regel fullbokade. På Fotografiska sträcker sig kraven på förkunskaper från nybörjare till proffs.

–De amatörfotografer som deltar i våra kurser vill ofta bli trygga rent tekniskt i hur de fotograferar och ta sitt fotograferande vidare. Många har vanan inne att fota med mobilen, eller med en liten fickkamera och vill ta det intresset vidare, säger Jens Hollingby.