Företagaren Bertil som mutat sig fram i Kina är nog typisk på flera sätt. Han såg inget alternativ till att spela med i det korrupta spelet och han kände en press från hemmaledningen att leverera.

Men att muta sig fram är en våghalsig strategi. Inte bara för att man hamnar i ett osunt beroende av samvetslösa partners. Det kan också ge kännbara smällar för ekonomi och varumärke om det kommer fram, som i fallet ABB. Att det är olagligt behöver knappast nämnas.

Den officiella versionen från svenska bolag är alltid att samma höga etiska principer gäller i hela organisationen, oavsett land. Men det finns en annan, sannare bild under ytan. Den vill vi på SvD Näringsliv lyfta fram i vår granskning ”Blågula mutor”. I serien förekommer en rad icke-namngivna röster. Endast under löfte om strikt anonymitet har företagarna vågat berätta om korruptionen. Vi vill gärna ta del av fler berättelser och tips.

Att bryta tystnaden är första steget mot ett sundare och mer transparent affärsklimat.

Populära quiz på nliv.se:

Quiz: Telia och skandalerna

Vad kan du om världens valutor?

Har du koll på snabbmatskedjorna?

Har du koll på svenska finansministrar?

Kan du räkna med procent?

Känner du igen kända reklamslogans?