Airbus nya superplan, A350 XWB, är det första flygplanet av den nya generationen som tillverkas i Europa. Precis som Dreamlinern, som under året börjat levereras, är A 350 XWB delvis tillverkad av kompositmaterial. Det lättare materialet ihop med ny utvecklad teknik sänker planens bränsleförbrukning.

Airbus A350 XWB kommer att tillverkas i tre olika varianter, beroende på om kunden vill utforma inredningen med first class bland annat. Modellerna kommer ha plats för mellan 270 och 350 passagerare.

LÄS MER: Tekniken som gör det möjligt att flyga i 20 timmar

Airbus visade upp tillverkningen av sitt nya superplan samtidigt som de invigde sin nya fabrik i Toulouse i södra Frankrike förra veckan. På bilderna syns hur nospartiet sätts ihop med övriga kabinen. Det är dock bara stjärtvingen som hittills blivit lackad.

Bilderna avslöjar också fabrikens modeller över hur planet ska monteras ihop.

Det som utmärker A350 XWB är framförallt planets vingar som har böjts uppåt för att minska på luftmotståndet och därmed minska bränsleförbrukningen ytterligare.

Boeing har också börjat exprimentera med vingarna och presenterade tidigare i år en modell där vingen har delats för att minska lufttrycket. Airbus har redan nu en ny sorts vinge på sina A320-plan som kallas för "sharklets" då den liknar en hajfena.

Förkortningen XWB i Airbus nya superplan står för Xtra Wide Body, men faktum är Boeings Dreamliner är lika stor och tar ungefär lika många passagerare.


LÄS MER: Se Boeings nya Dreamliner

LÄS MER: Så ska Ryanairs flygplan bli lättare

Vart är vi på väg? Testa dig själv!

TEST 1 | På spåret

TEST 2 | På spåret

TEST 3 | På spåret

TEST 4 | På spåret

TEST 5 | På spåret

TEST 6 | På spåret