Med 1 416 programpunkter är det, igen, nytt rekord för hur späckad en Almedalsvecka (i år utökad till åtta dagar) kan bli. Spådomen att intresset skulle vara svalare än valåret 2010 besannas inte.

– Faktum är att för oss är valåren kanske de minst intressanta. Då har partierna bestämt sig. Det är nu och nästa år som är viktigast för oss, säger Ulf Lindberg, chef för näringspolitik på tjänsteföretagens organisation Almega, som storsatsat i Visby sedan 2004.

En snabbhistorik om Almedalen har tre faser: Först kom politikerna och därmed journalisterna. Därefter invaderades Visby av intresseorganisationer, lockade av närheten till både politiker och journalister som flugor dras till sockerbitar. Nu har också allt fler företag fått väderkorn på en ny arena. Lockelsen är mängden beslutsfattare på olika nivåer.

– Företagen har insett att det finns ett koncentrat av intressanta människor i Almedalen. Det är lättare än annars att nå politiker och andra för att diskutera frågor som är viktiga för företagen, säger Peter Isling, presschef och tf kommunikationschef på Svenskt Näringsliv.

Företag inom vård och omsorg, som påverkas direkt av politiska beslut, är rikligt representerade i Almedalen. Bland dem som tar allt mer plats finns också energi- och revisionsbolag.

Jenny Bildsten, pressansvarig på revisionsbolaget Ernst & Young, säger att Almedalen är en viktig arena för bolaget och att det är självklart att vara där och medverka, lyssna och bidra i dialogen. Bolaget ökar sin närvaro i år.

– Under de senaste åren har vi arrangerat mellan fyra till sex seminarier. I år arrangerar vi sex. Vi är också medarrangör till ytterligare ett seminarium, säger hon.

Även elbolaget Fortum ser Almedalen som ett bra tillfälle för bolaget att visa upp sig. Kommunikationsdirektör Ann Lindell Saeby medger att det till viss del handlar om att elbolagen har hamnat i många negativa mediesammanhang senaste åren.

– Vi behöver väl alltid arbeta för att få ett förtroende. Därför vi vill visa öppenhet och få en möjlighet att presentera vad vi gör och diskutera även de kritiska frågorna, säger hon.

Swedbank är som enda storbank på plats i Visby, och har varit så ända sedan år 2000. Det är ”en stolt tradition” som upprätthålls, säger kommunikationsdirektör Thomas Backteman.

– För oss med ett djupt och genuint samhällsengagemang är Almedalen ett bra tillfälle att få gehör för våra idéer.

Även spelbolaget Ladbrokes är på plats för att bevaka sina intressen i speldebatten.

– Lite tillspetsat tar det tio minuter i Visby att göra tre månaders jobb i Stockholm, säger Joakim Rönngren, nordisk pr-chef.

För fackförbund och näringslivsorganisationer är Almedalen en hemtam tummelplats, där man självklart ska vara på plats. Svenskt Näringsliv, Almega och LO, för att ta några exempel, skickar vardera mellan 20 och 30 personer, vilket inte är gratis. LO satsar en miljon kronor, Almega uppåt det dubbla.

Även om Visbyveckan slukar stora delar av årets opinionsbudget verkar aktörerna tycka att det är värt pengarna.

– Vi är i Almedalen för att lyfta kärnfackliga frågor. Annars kommer vårt perspektiv inte att finnas med, säger LO:s informationschef Marie Linder.

Sacos samhällspolitiske chef Gunnar Wetterberg tycker att värdet med Almedalen är att det är stort, öppet och folkbildande torg.

– Men jag är inte säker på att det går att ”räkna hem” pengarna som satsas. Visst, frågar man informationskonsulterna så ja, men det är ju de som lever bäst på Almedalen. Det är ingen som har lust att säga att kejsaren är naken.