–Oron är stor bland våra medlemmar, säger Magnus Sundemo, klubbordförande för Sveriges Akademiker/Sveriges Ingenjörer på Volvo PV som representerar 1700 medlemmar på fordonsjätten.

Processen med att sälja Volvo PV går in i ett slutskede. Enligt medieuppgifter vill ägaren Ford ha en avsiktsförklaring med Geely undertecknad före årsskiftet.

–Det finns ett stort informationsvakuum. Vi vet väldigt lite om vilka konsekvenserna skulle bli om Geely tar över. Vi måste få veta mer och ha en rimlig tid att granska den här affären, säger Magnus Sundemo.

Det finns flera frågetecken kring Geely, menar facket. En är bolagets struktur. Det bolag som Ford valt ut som köpare av Volvo PV är Zhejiang Geely Holding Group, ett privatägt kinesiskt bolag. Det äger i sin tur Proper Glory Holding, registrerat på Jungfruöarna. Proper Glory äger 51 procent i Geely Automobile Holding Ltd, det bolag där bilverksamheten drivs. Det är noterat på Hong Kong-börsen och har sitt säte på Caymanöarna. Ytterligare åtta dotterbolagen finns på Cayman och sju på Jungfruöarna.

–För mig är det inget som stärker bilden av ett schysst bolag. Frågan är var Volvo hamnar i den här strukturen. Onoterade bolag på Caymanöarna innebär noll insyn och noll behov av redovisning. Det skrämmer, säger Magnus Sundemo. Han tycker också att det inte finns bra besked om finansieringen av affären.

Geely har tidigare flera fall av misstäkt varumärkesstöld bakom sig (se artikel intill).

–För oss är frågan om hur varumärket ska förvaltas central och därför är det viktigt att vi får detta genomlyst, säger Magnus Sundemo.

Han tycker att det varit en alltför stor tystnad kring Geelys köp, inte minst från politiskt håll.

På ett möte förra veckan med 300 närvarande medlemmar krävde Ingenjörsfacket en särskild löntagarkonsult som ska få minst 2 miljoner kronor och 5–6 veckor på sig att gå igenom Geelys eventuella köp av Volvo. Företagsledningen på Volvo har sagt nej och gått med på en konsult med en betydligt snävare tidsram på 2–3 veckor och en budget på 500000 kronor.

Sveriges Ingenjörer överväger att driva frågan på central nivå.

–Våra jurister håller på att gå igenom det här, säger Peter Larsson, samhällspolitisk chef på förbundet.

Mikael Sällström, klubbordförande på IF Metall håller med om att frågorna är betydligt fler än svaren när det gäller Geely.

–Vi har egentligen inte fått svar på några frågor. Det viktigaste är förstås vilka ambitioner man har, säger Mikael Sällström.

Däremot har IF Metall och Unionen tagit in en egen konsult med kortare tid på sig, och som företagsledningen accepterat.

–Ford och Volvo har redan svarat på alla frågor. De frågor som ställts är bara en upprepning, säger Olle Axelson, informationsdirektör på Volvo PV.