Facket: Granska Geely

Ägarbolag baserade i skatte­paradis, en historia av varu­märkesstöld och minimal insyn. Frågorna kring Volvo person­-vagnars tilltänkta köpare Geely är många hos de anställda. Nu tar ingenjörsfacket strid och kräver en djupare granskning av affären.

FOTO: ROB WIDDIS/AP

–Oron är stor bland våra medlemmar, säger Magnus Sundemo, klubbordförande för Sveriges Akademiker/Sveriges Ingenjörer på Volvo PV som representerar 1700 medlemmar på fordonsjätten.

Processen med att sälja Volvo PV går in i ett slutskede. Enligt medieuppgifter vill ägaren Ford ha en avsiktsförklaring med Geely undertecknad före årsskiftet.

–Det finns ett stort informationsvakuum. Vi vet väldigt lite om vilka konsekvenserna skulle bli om Geely tar över. Vi måste få veta mer och ha en rimlig tid att granska den här affären, säger Magnus Sundemo.

Det finns flera frågetecken kring Geely, menar facket. En är bolagets struktur. Det bolag som Ford valt ut som köpare av Volvo PV är Zhejiang Geely Holding Group, ett privatägt kinesiskt bolag. Det äger i sin tur Proper Glory Holding, registrerat på Jungfruöarna. Proper Glory äger 51 procent i Geely Automobile Holding Ltd, det bolag där bilverksamheten drivs. Det är noterat på Hong Kong-börsen och har sitt säte på Caymanöarna. Ytterligare åtta dotterbolagen finns på Cayman och sju på Jungfruöarna.

–För mig är det inget som stärker bilden av ett schysst bolag. Frågan är var Volvo hamnar i den här strukturen. Onoterade bolag på Caymanöarna innebär noll insyn och noll behov av redovisning. Det skrämmer, säger Magnus Sundemo. Han tycker också att det inte finns bra besked om finansieringen av affären.

Geely har tidigare flera fall av misstäkt varumärkesstöld bakom sig (se artikel intill).

–För oss är frågan om hur varumärket ska förvaltas central och därför är det viktigt att vi får detta genomlyst, säger Magnus Sundemo.

Han tycker att det varit en alltför stor tystnad kring Geelys köp, inte minst från politiskt håll.

På ett möte förra veckan med 300 närvarande medlemmar krävde Ingenjörsfacket en särskild löntagarkonsult som ska få minst 2 miljoner kronor och 5–6 veckor på sig att gå igenom Geelys eventuella köp av Volvo. Företagsledningen på Volvo har sagt nej och gått med på en konsult med en betydligt snävare tidsram på 2–3 veckor och en budget på 500000 kronor.

Sveriges Ingenjörer överväger att driva frågan på central nivå.

–Våra jurister håller på att gå igenom det här, säger Peter Larsson, samhällspolitisk chef på förbundet.

Mikael Sällström, klubbordförande på IF Metall håller med om att frågorna är betydligt fler än svaren när det gäller Geely.

–Vi har egentligen inte fått svar på några frågor. Det viktigaste är förstås vilka ambitioner man har, säger Mikael Sällström.

Däremot har IF Metall och Unionen tagit in en egen konsult med kortare tid på sig, och som företagsledningen accepterat.

–Ford och Volvo har redan svarat på alla frågor. De frågor som ställts är bara en upprepning, säger Olle Axelson, informationsdirektör på Volvo PV.

  • Kopiera sidans adress

Vad gäller saken?

Geely är en av Kinas två största privatägda biltillverkare med bas i Hangzhou, sydväst om Shanghai. Företagets huvudägare är grundaren Li Shufu. Försäljningen under årets första nio månader ökade med 42 procent till 217 000 fordon, enligt företaget.

Geely har fem producerande dotterbolag i Kina som tillverkar bilar, motorer och växellådor. Moderbolaget, som har lagt bud på Volvo PV, har sitt säte i Kina. Men produktionen ligger under ett holdingbolag, Geely Automobile Holdings Limitid, som är börsnoterat i Hongkong men registrerat på Caymanöarna.

Geely är känt som ett lågprismärke även med kinesiska mått.

/Linda Flood

Visa mer fakta

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Toppnyheter Näringsliv

Gör nliv.se till din startsida
Perspektiv | Tomas Lundin

Hårt stresstest av EU:s 130 största banker

”När bankerna stresstestades 2011 var det ett skämt.”

De sparar el med hjälp av datorspel

Minskade elförbrukning och sparade pengar.

Bostadsköparna:
Vi har ingen koll

Undersökning

Sätter sin tillit till banken.

PTS mörkade PM
om datalagring

Digitalt

Ville inte att det skulle bli offentligt.

Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

Lyxig direktörsvagn som fått rätt motor

biltest

Men är Bentleyn tillräckligt diskret?

Lars-Åke Liljeqvist, direktionschaufför på SAF och Svenskt Näringsliv i 38 år, uppskattar kvalitetskänslan i materialvalen. Webb-tv

Proffset: ”Det är en fantastisk bil”

tv

Näringslivsveteran hjälper SvD att provköra Bentleyn.

Actionbilarna från
80-talet prisrusar

"De som hade planscherna har nu pengarna."

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 18.05+0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook