Japanska koncerner som Toshiba, Sony och Toyota valde att hålla sina fabriker stängda under måndagen. Ett skäl är att de stillastående kärnkraftsreaktorerna hotar att göra el till en bristvara i världens tredje största ekonomi, men Sonny Söderberg, projekt-ledare på Exportrådet i Japan ser även en annan möjlig anledning.

–Jag tror att det handlar om omtanke mot de anställda. Tack och lov tillhör den nordöstra delen av landet inte de tätast befolkade, men det är ändå många som är berörda och som har släktingar eller vänner som drabbats, säger han.


Enligt Marie Söderberg, professor och chef för Japaninstitutet på Handelshögskolan, är det framför allt tre saker som gör att företagen har svårt att komma igång med produktionen:

• Det är svårt för anställda att ta sig till jobbet på ett säkert sätt.

• Det tar tid att få överblick över skador och säkerhet på anläggningar.

• Elförsörjningen är begränsad eftersom myndigheter har infört elransonering.


Atlas Copco har 400 anställda i Japan. Redan på fredagen konstaterades att alla anställda hade klarat sig fysiskt. En anläggning i Fukushima och ett filialkontor i Sendai har fått hålla helt stängt.

–Kontoret kommer att öppna idag, men i praktiken tar det flera dagar innan det är uppstädat och iordningställt, säger Thomas Östergren, Atlas Copcos Japanchef.


Elransoneringen har gjort att de anställda som trots allt jobbar går hem tidigare om dagarna. Det största problemet har varit att kunna hålla kontakt med de anställda norr om Tokyo.

–Vi har haft problem med telefonkommunikationen och istället har vi kommunicerat med e-mail och via Facebook och Skype. Det är en lärdom vi har gjort att försöka få fler kommunikationskanaler.

Ericsson jobbar nu med att stötta de japanska operatörerna med att återställa mobilnätet i de drabbade områdena. Enligt företagets presskontakt, Tobias Gyhlenius, har nätet i vissa delar av landet slagits ut helt.

–Vid en naturkatastrof är det många som använder nätet samtidigt och då kan det leda till en kraftig överbelastning vilket i sin tur gör att det blir svårare att komma fram.


Volvoägda lastbilstillverkaren UD Trucks har stängt alla sina fyra fabriker i Japan. Enligt Volvos presschef Mårten Wikforss förefaller anläggningarna vara intakta men de behöver inspekteras.

–Vi har svårt att säga när produktionen kan komma igång igen. Men det behöver inte drabba oss hårt ekonomiskt. Efterfrågan på våra produkter har varit nere på 40-årslägsta i Japan så det handlar inte om jättestora produktionsvolymer, säger han och påpekar att landet tillhör Volvos mindre marknader.

Företaget har tillsatt fem specialteam som förutom anläggningarnas status även tittar på skadorna på it-, och kommunikationsnätet samt hur hårt återförsäljare och underleverantörer drabbats. Mårten Wikforss tror att man kommer att få en klarare bild över läget under veckan och då kunna ge besked när produktionsstoppet kommer att upp- hävas. Efter jordbävningen har Volvo ställt sina maskiner till myndigheternas förfogande.

–Vi tillverkar produkter som är väldigt användbara i sådana lägen. Det är bland annat last- bilar som kan ta sig fram i svår terräng, hjullastare och motorer som kan driva elanläggningar.


Och det är inte bara Volvo som bidrar med stöd.

–Det man rapporterar om i media just nu är att de japanska företagen har börjat skänka rätt stora summor till katastrofområdena. Det är många som donerar, och de flesta verkar ligga i storleksordningen 300 miljoner yen, dryga 23 miljoner kronor per bolag. Men jag tror många kommer höja den summan, säger Sonny Söderberg på Exportrådet.

Ikea har fem varuhus i Japan varav tre höll stängt i går.

–Vi har donerat produkter, filtar, handdukar, madrasser, solcellslampan Sunnan, vatten och blå kassar. Vi har även donerat mjukdjur och leksaker, säger Charlotte Lindgren, presschef för Ikea-koncernen.