Jämförelsen mellan de båda företagen är oundviklig. De båda har, oberoende av varandra, utvecklat tjänster som både ska möta utmaningen från nya konsumtionsmönster och den betalningsovilja som följt med.

Spotify och Voddler bygger på liknande tekniska lösningar. Som användare laddar man hem ett program till datorn, loggar in med sitt konto och kan därefter välja och vraka fritt i utbudet.

Spotify har fyllt sina servrar med musik. För Voddlers del handlar det om att få in så mycket film och tv-serier som möjligt.


I nuläget har de runt 2 500 betatestarna tillgång till ungefär 500 filmer, men målet är att mångdubbla det till den stora lanseringen i höst berättar Mattias Hjelmstedt, en av medgrundarna till Voddler.

– Självklart är utbudet oerhört viktigt. Traditionellt har alla som försökt sig på video on demand satsat hårt på säkra kort. Vårt mål är att ha en så stor databas med film och tv-serier som möjligt.

Exakt vilka bolag man tecknat avtal med och hur de avtalen ser ut vill han inte berätta.

– Vi har avtal på plats med storbolag, mer än så kan jag inte berätta innan lansering. Men den långa svansen är också otroligt viktig för oss. Redan nu har vi sett en markant skillnad i hur våra användare tittar på film. I och med att man kan testa sig fram tittar man inte bara på de stora filmerna – man tittar på all film.


För testanvändarna är hela utbudet gratis. Att inte behöva betala för varje enskild film verkar leda till att även mindre populära filmer – sådana som inte gått upp på bio och bara gjort marginella avtryck i uthyrning och försäljning – kan hitta fram till en publik.

Vid lansering kommer Voddler att fortsätta erbjuda en annons-finansierad gratisvariant kompletterat av en premiummodell med betalvarianter i flera steg – där utbudet av film är större.

Alla filmer kommer alltså inte att finnas i gratisversionen och filmer kommer även att kunna flyttas från gratisvarianten till premiumvarianten och vice versa. Baserat på filmbolagens så kallade releasefönster kommer filmer även att kunna försvinna helt i perioder.

– Det kommer att vara ett nytt Voddler varje dag. Men vi kommer att försöka hålla nere antalet filmer som tas bort. Tanken är att utbudet aldrig ska minska från en dag till en annan utan öka.


Voddler är inte ensamma om att satsa på strömmande av film och tv-serier. I USA finns exempelvis satsningar som Hulu och Vudu och snart sagt varje tv- och filmbolag lär ha planer på egna tjänster, om de inte redan lanserat dem.

– Vi känner oss inte jättestressade av konkurrensen. Vi har en teknikfördel som är svår för andra att överbrygga. Med traditionell streaming hade det varit omöjligt att tjäna pengar på en sådan här affärsmodell. Att strömma stora mängder material kostar helt enkelt för mycket, säger Mattias Hjelmstedt.


Mattias Hjelmstedt nämner som exempel att Googles framgångsrika videosajt Youtube betalar omkring tre gånger så mycket för bandbredd och andra omkostnader som de har i intäkter.

Då handlar det dessutom om betydligt lägre kvalitet än vad Voddler erbjuder. Dvd-kvalitet är den lägsta upplösningen på tjänsten och en del filmer kommer dessutom att finnas i högupplösta versioner, både 720p och 1080p.