Telebolagen har i flera år fått se hur kunderna gått över till att ringa med andra tjänster, som Skype, eller skicka meddelanden via tjänster som Whatsapp. I båda fallen leder det till att telebolagen tappar viktiga intäkter från sin kassakor, telefonin respektive sms.

I synnerhet Skype och andra tjänster för ip-telefoni svider rejält för telebolagen. Kunderna som redan betalat för sina dataabonnemang kan sedan ringa gratis till andra användare av samma tjänst.

Enligt analysfirman Ovum kommer det här att kosta världens telebolag omkring 3 200 miljarder kronor (479 miljarder dollar) i uteblivna intäkter fram till 2020. Det motsvarar omkring 7 procent av de samlade intäkter telebolagen har från telefonin under de här åren.

• LÄS MER: Telebolagen sura över nätets gratistjänster

Siffrorna i sig ska naturligtvis inte tas som någon exakt prognos. Men de ger i vilket fall en klar antydan om vilken utmaning telebolagen står inför när en stor del av deras intäkter hotar att försvinna.

Fast Ovum varnar samtidigt telebolagen för att bli alltför pessimistiska. Att en del kunder väljer att ringa med andra tjänster innebär inte att intäkterna från telefonin helt försvinner, som man ibland fått intryck av i en del domedagsprofetior.

Ovum påpekar att telebolagen fortfarande sitter på en väldigt värdefull tillgång, telefonnumret. Det är trots allt telefonnumret som de flesta av oss använder när vi ska nå en person någonstans i världen. Vi vet att vi kan nå de flesta via ett telefonnummer medan vi inte kan vara säkra på att personen har ett Skypekonto eller någon annan liknande tjänst.

• LÄS MER: 3 vill inte vara nummer fyra

Däremot måste telebolagen inse, påpekar Ovums analytiker, att många användare nu vant sig vid att de kan få betydligt fler tjänster kopplade till sin telefonitjänst. Via Skype går det till exempel att föra videosamtal, skicka bilder och chatta. Därför borde telebolagen vara mer aktiva och se till att utveckla sin egen telefonitjänst.

Sedan kan man förstås inte vara helt säker på hur länge telefonnumret behåller sin ställning. Stora företag som Microsoft, Google och Facebook arbetar hårt för att användarna ska utnyttja sina konton hos dem till allt fler kommunikationstjänster. Enligt Ovum är det ett betydligt större problem för telebolagen att konsumenterna kan bli mer fästa vid sitt Microsoft- eller Facebookkonto än vid sitt telefonnummer, än att de då och då ringer via andra tjänster än telebolagens telefoni.

Populära quiz på nliv.se:

Quiz: Telia och skandalerna

Vad kan du om världens valutor?

Har du koll på snabbmatskedjorna?

Har du koll på svenska finansministrar?

Kan du räkna med procent?

Känner du igen kända reklamslogans?