Enligt Investors delårsrapport var det lockelsen med smarta mobiler som fick kunderna att dra sig till 3 under kvartalet. Investor äger mobiloperatören 3 ihop med det Hongkongbaserade konglomeratet Hutchison Whampoa.

• Läs mer: Minskat substansvärde för Investor.

3 hade också bra hjälp av att man i slutet av första kvartalet och en bit in i april drev en intensiv kampanj där bolaget halverade månadsavgiften för sitt lyxigaste abonnemang där det ingår obegränsat med ringande, sms:ande och mobilsurfande i Sverige.

För de 349 kronorna i månaden fick kunderna dessutom en Iphone, en Samsung Galaxy S II eller en annan riktigt dyr mobil.

3:s agerande utlöste ett litet priskrig där Tele2 snabbt hakade på medan Telia och Telenor höll sig utanför. Kampanjen satte sina spår i de svenska telebolagens rapporter redan under första kvartalet och kommer att göra det även under det andra kvartal som nu redovisas.

• Läs mer: Mobilt priskrig sätter spår i rapporterna.


• Läs mer: Tele2:s vinst sämre än väntat.


3 i Skandinavien säljer även mobiltelefoni i Danmark och där fick bolaget in 22 000 nya kunder under andra kvartalet. Men genomsnittsintäkten per kund minskade och den samlade försäljningen för 3 i Danmark gick ned med 6 procent.


Sverige står för drygt 70 procent av 3 Skandinaviens samlade försäljning.