I förra veckan kom Google med en överraskande svag kvartalsrapport, vilket fått analytiker att fundera över om Google är på väg ned och kanske helt bort. Eric Jackson, grundare av investmentbolaget Ironfire Capital, varnar för att Google kan gå samma öde till mötes som Yahoo.

– Google skulle kunna vara borta om fem eller åtta år, på samma sätt som Yahoo förlorat sin position som sökmotorkung. Förr var Yahoo störst, men har nu, med tanke på bolagets intention och syfte, helt försvunnit, sa Eric Jackson på CNBC:s program Squawk on the street.

• MER LÄSNING: Så många googlar sin chef

Den huvudsakliga anledningen till den befarade nedgången är att Google kämpar med samma problem som Facebook:

Människors medievanor håller på att förändras. Vi tillbringar inte längre lika mycket tid framför våra datorskärmar, utan använder i högre utsträckning våra mobiler. Och det har visat sig vara svårare att locka annonsörer till mobilerna.

Annonser på mobilerna har inte samma genomslag som annonser på datorskärmar eller i andra medier. Och trenden har varit att man tvingats sänka priset på annonser i mobilerna.

Detta har i sin tur gjort att priset per klick (CPC, Cost per Click) sjunkit kvartal för kvartal. I den digitala världen försöker alla aktörer att tjäna pengar per klick, man vill alltså locka så många som möjligt att klicka så mycket som möjligt på texter, bilder och filmer. Ju mer folk klickar, desto mer får aktörerna från de som är beredda att köpa plats för sina digitala annonser.

• MER LÄSNING: "Googles rapportblunder är patetisk"

Men när priset per klick går ned tjänar aktörerna förstås mindre pengar. Detta har drabbat Facebook, vars börsvärde halverats sedan introduktionen. Och detta är nu på väg att drabba Google.

Eric Jackson tror att det i nuläget finns utrymme för en ny aktör på sökområdet, en aktör som hittar ett nytt sätt att söka information på sin mobil. En sådan aktör skulle kunna konkurrera ut Google, när nu internettrafiken går från datorer till mobiler.


Populära quiz på nliv.se:

Quiz: Telia och skandalerna

Vad kan du om världens valutor?

Har du koll på snabbmatskedjorna?

Har du koll på svenska finansministrar?

Kan du räkna med procent?

Känner du igen kända reklamslogans?