Sällan har man väl sett en relation mellan två parter försämras så mycket som mellan Apple och Google. När Apple lanserade sin smarta mobil Iphone 2007 fanns flera av Googles tjänster med och de bidrog också till att öka populariteten för mobilen. Samarbetet var så intimt att Googles dåvarande koncernchef Eric Schmidt till och med hamnade i Apples styrelse.

LÄS MER: "Apple tänker slänga ut Google Maps"

LÄS MER: "Apple utmanar Google med svensk 3D-teknik"

Men den posten tvingades han lämna efter att Google inlett en egen satsning på mobiler genom att ta fram operativsystemet Android. Det används nu av en rad mobiltillverkare och under första kvartalet stod de, enligt analysföretaget Gartner, för 56 procent av alla smarta mobiler som såldes i världen. En bra bit före Apples 23 procent.

Relationen försämrades än mer när Google nyligen tog över mobiltillverkaren Motorola Mobility. Därmed stod bolagen rakt mot varandra både när det gäller mjuk- och hårdvara.

Under Apples utvecklarkonferens i San Francisco i början av veckan tog Apple-chefen Tim Cook ytterligare ett steg när han som väntat meddelade att Apple framöver slänger ut Googles karttjänst från Iphone och datorplattan Ipad. Apple kommer i stället att använda företagets egenutvecklade karttjänst, en tjänst som för övrigt delvis bygger på svensk teknik som Apple köpt från försvarsindustrikoncernen Saab.

För Google är det ett klart bakslag. Via Iphone och Ipad har företaget fått in användare som gett annonsintäkter. Nu tappar Google en del pengar samtidigt som man också förlorar viktig kunskap om Iphone- och Ipad-användarna.

För att ytterligare strö salt i såren knyter Apple dessutom ihop en rad av sina viktigaste program med den sociala nätverkstjänsten Facebook. Även det kan man se som ett slag mot Google som försökt komma ifatt Facebook men som i själva verket ligger långt efter.

Fast samtidigt som striden mellan Google och Apple trappas upp och får uppmärksamhet är det snarare Microsofts agerande som är det mest intressanta i den här delen av it-branschen. Företaget håller just nu på att ladda för lanseringen av Windows 8, den nya versionen av operativsystemet för vanliga persondatorer. Det är ett område där Microsoft dominerar helt och Windows finns i drygt 90 procent av alla datorer.

Med Windows 8 gör bolaget den största förändringen av systemet sedan Windows 95 kom för närmare 17 år sedan. Nya Windows ser ut ungefär som det gör i mobiler som använder Windows Phone. Och det är själva poängen, att det ska se likadant ut överallt, i mobiler, datorer och även i de nya datorplattor som tillverkarna nu kan bygga med Windows för att konkurrera med Apples Ipad.

Officiellt har Microsoft inte sagt några datum men Windows 8 kommer troligen att börja säljas i september-oktober. Ungefär samtidigt är det sannolikt också dags att visa upp nya Windows Phone 8.

Mer detaljer om vilka förändringar det blir med nästa Windows Phone kommer 20 juni när Microsoft har en utvecklarkonferens i San Francisco. Effekten av alla förändringar väntas i vilket fall bli att mobiler, datorplattor och datorer som bygger på Windows kopplas än närmare till varandra. Dessutom länkas de tätare till alla nättjänster som Microsoft nu förändrar i snabb takt.

För Microsoft är det ett par kritiska lanseringar. Bolaget måste få sina kunder att uppgradera från nuvarande Windows 7, men framför allt måste Microsoft försöka göra något åt sin svaga ställning på mobilmarknaden och åt att bolaget kommit långt efter både Apple och Google när det gäller datorplattor.

Med en så stor satsning som Microsoft nu har på gång talar allt för att fokus framöver flyttar från striden mellan Apple och Google till den mellan Apple och Microsoft. Om sedan Microsofts väldiga resurser räcker för att vända utvecklingen är en annan fråga.