Som kund riskerar man att kreditkortsuppgifter hamnar i orätta händer. Det hävdar i alla fall mjukvaruföretaget Ground Labs som har gjort en undersökning bland 100 slumpvis utvalda företag som visar att alla - helt ofrivilligt - hade lagrat detaljerade uppgifter från kunders kreditkort. Det skriver The Telegraph på nätet.

• LÄS OCKSÅ: "Här är årets 25 sämsta lösenord"

Företagen själva är helt övertygade om att de inte lagrar några kreditkortuppgifter, men Ground Labs undersökning visar att de har fel. Ett av dessa företag hade mer än 20 miljoner kortnummer på sina datanätverk.

Eftersom företagen inte vet om att de lagrar uppgifterna så vidtar de heller inga åtgärder för att skydda kundernas kreditkortsuppgifter. Dessa kan alltså hamna i orätta händer.

Att företagen, visserligen ofrivilligt, men ändå lagrar kreditkortsuppgifter på det här sättet är inte bara en risk för kunderna utan det är också ett brott som kan ge företagen höga böter.

Det finns olika förklaringar till att kundernas kortnummer och andra kortuppgifter finns lagrade i företagens datasystem, men klart är att hackare kan komma åt dem, skriver The Telegraph.

Ground Labs tillverkar dataprogram som hjälper företagen hitta den här sortens läckor, och hävdar att mer än tusen företag i Storbriannien och övriga Europa som har använt deras mjukvara har hittat felaktiga kortuppgifter i sina it-system.

Även de företag som tror sig vara fria från de här problemen har lagrade kortuppgifter som är lättåtkomliga för hackare.

Vid en liknande undersökning som företaget gjort i 50 privatpersoners datorer upptäcktes att alla utom en innehöll kreditkortuppgifer utan att innehavaren visste om det.

• LÄS OCKSÅ: "450 000 Yahoo-konton hackade"