Pressen ökar på Facebook inför börsintroduktionen att öka annonsintäkterna per användare. I ett tillägg till introduktionsansökan igår erkänner sajten samtidigt att man tjänar sämre pengar på mobilanvändarna, som nu utgör över hälften av sajtens 900 miljoner användare.


När allt fler kunder loggar in via den mobila plattformen minskar annonsintäkterna för sajten, det avslöjar Facebook i ett tillägg till sin noteringsansökan för introduktionen på Nasdaq den 18 maj. Det skriver Wall Street Journal och FT.com.

Över hälften av de cirka 900 miljoner användarna loggar nu in via mobilsajten. Bara sedan december har antalet ökat från 425 miljoner till 488 miljoner idag, uppger Google.

Den sociala nätverkssajtens ledning är just nu ute på så kallad roadshow inför noteringen och en allt mer känslig fråga bland investerare, analytiker och annonsörer är just bolagets filosofi att användarupplevelsen går före intäkterna.


– De måste klura ut hur de ska kunna tjäna pengar på sina mobilanvändare också på kort sikt. Det har de inte lyckats med hittills, och de måste göra det på ett sätt som inte försämrar användarupplevelsen, säger Jed Williams, analytiker på BIA/Kelsey till FT.com.