Det är bättre tider igen, vilket betyder dels att stämningen på arbetsplatserna förbättras, dels att det är viktigare än någonsin att ha nöjda anställda så att nyckelpersonerna inte lämnar för något grönare på andra sidan.

I personalnöjdhetsundersökningen Great place to work har man mätt upp tydliga samband mellan företagen som hamnar i topp i trivsel och låg personalomsättning och sjukfrånvaro.


Det Maria Grudén, vd för Great Place to work i Sverige, har kunnat se under sina tre år som ansvarig är att arbetet med att attrahera, utveckla och behålla kompetensen tas mer och mer på allvar. Hotet med stora pensionsavgångar och möjlig kompetensbrist piskar på. Och med ett visst undantagstillstånd under krisåren 2008/2009 tar sig det utryck i bland annat i mer konkreta åtgärder för att faktiskt sprida värderingar i organisationerna. Fler inser också på allvar att varumärkesbyggande mot nuvarande och blivande anställda måste byggas inifrån och från grunden.

Microsoft Sverige med drygt 400 anställda toppar listan för stora organisationer i år och har legat på topp tre sedan 2005.


Vd:n Per Adolfsson har varit i bolaget i 2,5 år och högsta chef i 1,5 år. Det som slog honom mest när han kom dit, senast från Hewlett Packard, var den stora öppenheten kring rörlighet inom organisationen.

– Om du söker en annan tjänst internt så berättar du det för din chef. Och den chefen är i sin tur övertygad om att de som ersättare får en talang från en annan del av bolaget. Det är första gången jag är med om det här.

Även på sin nivå väntas han exportera nyckelpersoner till andra länder inom bolaget.


Det Microsoft får högst betyg på av de anställda är just utvecklingsmöjligheter och att man kan påverka sin karriär. Rent konkret har man bland annat en timmas utvecklingsmöte en gång per månad med sin chef och en gång i halvåret en lite längre diskussion.

Hur stor del har er amerikanska grund i arbetet med kompetensutveckling?

– Jag har jobbat i andra amerikanska bolag och de har ofta bra strukturer och system, men det garanterar inte nödvändigtvis rätt värderingar som skapar den här öppenheten.

Det Microsofts anställda är mer missnöjda med är pressen både internt och utifrån.

– Det är alltid tufft med den här typen av tjänster, jobbet blir aldrig klart. Vi försöker bidra med flexibilitet kring hur och var man utför sina arbetsuppgifter, säger Per Adolfsson.