Lite har Saab sig själv att skylla när aktien åkte störtlopp efter beskedet från Norge att man inte väljer JAS 39 Gripen som ersättare till F 16, ett plan som för ­övrigt konkurrerade ut Viggen på 1970-talet. Gripen har nästan framställts som det naturliga valet för vårt västra grannland.

Så är det inte. Norge har alltid köpt plan från USA. Efter F 5 kom F 16 och nu blir det F 35.

Denna obrutna kedja är logisk. Norge är med i Nato men har inga utländska militärbaser i fredstid. Norge är beroende av att någon vid en kris snabbt kan komma till undsättning.

Den enda makt med sådan ­kapacitet är USA. Med Sovjet­unionens fall, Norge var parallellt med Turkiet enda Natoland som hade landgräns mot Sovjet, har kanske behoven av att få snabb militär uppbackning minskat.

Men saker kan ändras igen. Norge har ingen större krigsmakt och kan behöva hjälp vid en kris. En sak är säker, den hjälpen kan aldrig komma från Sverige som ytterligare avrustas av en moderat­ledd regering som främst tycks vilja bekriga den egna militär­ledningen.

Ett köp av stridsflygplan handlar inte bara om prestanda. Vidare säkerhetspolitiska aspekter kommer in i bilden.

Så var det när Finland i början av 1990-talet valde ersättare till åldrande Draken och Mig 21. Sveriges dåvarande försvarsminister Anders Björck var fullständigt övertygad att Finland skulle stanna för Gripen.

Efter Sovjetunionens sammanbrott behövde emellertid inte Helsingfors ängsligt snegla mot Moskva. Genom att välja tunga tvåmotoriga F 18 från USA ­demonstrerade Finland att det säkerhetspolitiska läget var förändrat. Vänskaps- och Bistånds­pakten med Sovjet från 1948 hade slängts på historiens skräphög. Finska militärer hade förstås inget emot att få ett flygplan med ­väsentligt större kapacitet och räckvidd. Även Schweiz har valt F 18 som ursprungligen konstruerades för USA:s hangarfartyg.

Norge har ekonomiskt bidragit till utvecklingen av F 35 och hävdar att detta plan är bättre och billigare. Om det är bättre återstår att se.

Gripen har flugit i två decennier. Det försenade F 35 håller på att utprovas. Så sent som för en vecka sedan flög F 35 för första gången fortare än ljudet. Det var den 69:e testflygningen.

F 35 tillhör en senare generation varav det redan finns hemlighetsfulla och större F 22. Detta plan vill USA inte exportera trots propåer från nära bundsförvanter som Australien.

Självklart är det också så att USA och tillverkaren Lockheed Martin har mycket större resurser att utveckla stridsflygplan än Sve­rige och Saab. JAS Gripen var på sin tid en väldig satsning men den kommer aldrig att upprepas.

Med dagens försvarsanslag är det inte mycket militärmateriel som kommer att utvecklas i Sverige. Självklart påverkar det ­köpare i andra länder när Sve­riges finans- och försvarsministrar har det egna försvaret som måltavla och inte minst materielutvecklingen.

Här finns förstås åtskilligt som tidigare har gått fel, som miljardrullningen till meningslösa luftvärnssystemet Bamse som inte kommer att förbandssättas.

Fem miljarder bortkastade men ­projektet drevs inte av militären utan av försvarsindustrin och politiker.

Norge har gjort ett naturligt val av stridsflygplan. Saab lever på system som på det hela taget har utvecklats för decennier sedan när statsmakterna gav försvaret andra resurser. I ett framtids­perspektiv kommer inte Saab ha mycket att erbjuda.