Nu ska man i ärlighetens namn säga att inga av Cartiers modeller är direkt diskreta (eller billiga), åtminstone inte för den som vet hur en Cartierklocka ser ut. Märket andas lyx och en air av svunna tider, och såväl Elizabeth Taylor som ryska tsarer har räknats till juveleraren kunder genom åren. Men enligt Cartiers vd Bernard Fornas tar märket nu “stora” marknadsandelar från konkurrenterna med sin Ballon Bleu collection, det säger han i en intervju med nyhetsbyrån Bloomberg.

– Stora klockor förlorar mark idag. I krisperioder visar man inte upp vad man har på samma sätt, och det finns modeller som är mer diskreta och ergonomiska. Skuldfaktorn är väldigt viktig, sade Bernard Fornas.

Richemont, som äger Cartier, avslöjar inte märkets försäljningssiffror, utan redovisar gruppens totala intäkter för segmentet där även Van Cleef & Arpels ingår. Den siffran stannade i fjol på 3,5 miljarder euro, försäljningen ökade med 24 procent under årets sista tre månader, framförallt på grund av en ökad efterfrågan på klockor i Kina. Där kommer som en händelse nu Cartier att öppna en lång rad butiker.

Men det är inte vara i Kina efterfrågan är stor. Under 2012 räknar företaget med att slå upp dörrarna till 20-30 nya butiker i Asien, Europa och Sydamerika, utöver de 310 butiker man redan har.

Enligt analytikern Rene Weber på Bank Vontobel i Zürich är klockförsäljningen oerhört viktig för Cartier.

- Cartiers fördel är att de inte bara är juvelerare, och om man skulle dela upp försäljningen är klockorna den viktigare delen, säger Rene Weber. Han räknar med att Cartier ensamt står för halva Richemonts försäljning och runt 70 procent av koncernens vinst innan skatt.