Telia ska också göra en genomgång av hur bolaget arbetar för mänskliga rättigheter i de länder där man finns.

– De här frågorna har inte varit högst upp på min dagordning. Men det är uppenbart att inte bara våra aktieägare utan också våra kunder tycker att det här är viktigt, sade Nyberg på en pressträff.

Den första åtgärden för koncernledningen blir att säkerställa att den begäran man fått verkligen följer lagar och regler, skriver Telia i ett pressmeddelande. Gör den inte det kan Telia vidta ett antal åtgärder, till exempel överklaga beslutet, föra en dialog med myndigheten eller använda diplomatiska kanaler.

Koncernledningen är medveten om att även när det lokala regelverket följs finns risker att de begärda åtgärderna står i konflikt med mänskliga rättigheter.

Att frågorna i framtiden ska landa hos koncernledningen minskar också risken för lokala påtryckningar mot personalen i länderna.

Lars Nyberg tycker också att Teliasonera misslyckats i sin kommunikation kring frågorna.

"Det har uppfattats som att vi inte bryr oss, men det gör vi", sade han.

Bolaget håller på att analysera riskerna för att Teliasonera bryter mot mänskliga rättigheter på de marknader där verksamhet bedrivs. Känsliga beslut flyttas också till koncernnivå.

"Vi flyttar stora och viktiga beslut, som riskerar att hota mänskliga rättigheter, till koncernledningen", sade Lars Nyberg.

Dessa beslut, som till exempel kan handla om en begäran att stänga ned nätet, har hittills fattats av den lokala organisationen, som i större utsträckning riskerar att utsättas för påtryckningar. Koncernledningen ska i första hand titta på om en sådan begäran verkligen följer lagar och regler och agera om den inte gör det.

"Ett större problem uppstår då en begäran följer regelverket, men ändå strider mot mänskliga rättigheter. Då blir beslutet svårare", sade Lars Nyberg.

På längre sikt måste branschen åstadkomma förändringar. Teliasonera har initierat bildandet av en grupp, där elva företag gått med hittills, som innan årets slut ska ta fram principer för teleoperatörers verksamheter i olika länder