Någon större kursdramatik var det dock inte fråga om för teleoperatören initialt. Efter drygt en halv timmes handel var B-aktien ned 1,2 procent, vilket var mer än börsen som helhet. Börsens breda index, All share, var samtidigt ned 0,5 procent.

Vid åttatiden på fredagsmorgonen avslöjade Tele2 att resultatet för årets tredje kvartal kommer att tyngas av omfattande nedskrivningar i Kroatien, vilket tillsammans med andra engångsposter landar på totalt 538 miljoner kronor.

Det kroatiska debaclet kostar Tele2 en kvarts miljard kronor. Som lök på laxen har bolaget också drabbats av ett bakslag i en skiljenämnd i en dispyt som rör ett optionsavtal. Detta minskar kvartalsresultatet med 288 miljoner kronor.

”Skiljenämnden har under tredje kvartalet meddelat dom, vilken gick emot Tele2”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Nedskrivningen i tredje kvartalet handlar om goodwill-poster och om ett domstolsförfarande som vi har förlorat. Det har ingenting med vår operativa verksamhet att göra, säger Tele2:s informationschef Pernilla Oldmark till TT apropå beskedet om att poster på totalt 538 miljoner kronor kommer att tynga teleoperatörens resultat för det tredje kvartalet.

En kvarts miljard handlar enligt Tele2 om nedskrivningar av värdet på den kroatiska verksamheten.

– Det är en jätteliten del av Tele2:s verksamhet, säger Oldmark.

TT: Men hur besvärande är det här för Tele 2?

– Det är klart att det är en stor post, men Tele2 har en stor verksamhet och då måste man sätta det i relation till det.

Det aktuella resultatet för tredje kvartalet släpps på torsdag.

Även konkurrenten Telia Sonera hade motvind i den tidiga fredagshandeln och var ned 0,8 procent. Aktien har haft det tufft under den senaste tiden, i spåren av att bolagets verksamhet i vissa öststatsländer ifrågasatts.

Bland förlorarna märktes även Ericsson B, ned 0,9 procent.


Populära quiz på nliv.se:

Quiz: Telia och skandalerna

Vad kan du om världens valutor?

Har du koll på snabbmatskedjorna?

Har du koll på svenska finansministrar?

Kan du räkna med procent?

Känner du igen kända reklamslogans?