Apple fortsätter att leverera. Under årets första tre månader lyckades man göra en vinst på 11,6 miljarder dollar – något under siffrorna för fjolårets fjärde kvartal och vida över de 5,9 miljarder dollar som man hämtade in under 2011 års första kvartal. Nedbrutet per dollar landade vinsten på 12:30 dollar per aktie, klart över analytikernas förväntningar på 10:02 dollar.

Den totala försäljningen uppgick till 39,2 miljarder dollar, att jämföra med 24,7 miljarder ett år tidigare, med en bruttomarginal på hela 47,4 procent. En starkt bidragande orsak till det fina resultatet var att man sålde 35,1 miljoner Iphones globalt – cirka 4 miljoner fler än väntat.

–Vi är överlyckliga med försäljningen av 35 miljoner Iphones och närmare 12 miljoner Ipad, förklarade vd:n Tim Cook.

De goda siffrorna lär också komma som något av en lättnad för företaget. Apple har tidigare nämligen fått se hur de operatörer som säljer telefonerna i USA ilsket börjat skruva på sig.

När den första Iphone-luren släpptes sommaren 2007 valde Apple att samarbeta med AT&T. Förväntningarna var tydliga. Om Iphone skulle bli en succé skulle AT&T svepas med i uppgången. Den uppgången har däremot uteblivit. Medan AT&T har fallit 25 procent på börsen sedan premiären för fem år sedan har Apple rusat 415 procent, förstås även sporrat av storsäljare som läsplattan Ipad.

I dag får även teleoperatörerna Sprint och Verizon sälja Apples telefoner, vilket gör att T-Mobile är den enda av de fyra stora drakarna i USA som inte erbjuder Iphone.

Kanske ska de också vara glada för det. Att landa ett kontrakt för att sälja Apples telefoner garanterar nämligen inte någon vinst, rapporterar nyhetsbyrån AP. Medan många andra stora telefontillverkare säljer sina lurar till teleoperatörerna för omkring 300-400 dollar styck ligger notan för en Apple-telefon i snitt på 659 dollar. Sedan är det upp till teleoperatörerna själva att göra det hela till en plusaffär. Och det är inte alldeles enkelt.

När en konsument köper en Iphone i USA måste han eller hon teckna ett tvåårsavtal. Minimibeloppet som måste betalas varje månad ligger på 30 dollar, även om den genomsnittliga summan för en användare överstiger 100 dollar per månad. Teleoperatörerna får alltså tillbaka pengarna som de ligger ute med. Men problemet är att merparten av pengarna vänder i dörren. För att kunna hantera all den mängd data som Iphone-användarna skickar och tar emot tvingas teleoperatörerna lägga enorma summor pengar på att förbättra nätverken.

Enligt beräkningar som AP tagit del av innebär det att det enbart är ett företag som tjänar på uppgörelsen. Och det är Apple. Sedan 2007 har inte kassaflödet ökat hos någon av teleoperatörerna. Hos Apple har det där- emot ökat sexfaldigt för att under 2011 landa på 40 miljarder dollar.

Slutligen har nu också teleoperatörerna börjat ledsna. Ett tecken på att det blåser nya vindar kring Apple kom redan när Verizon fick klartecken att börja sälja företagets telefoner under 2011. Då förkunnade AT&T:s vd att företaget i stället skulle starta en offensiv för att sälja fler mobiltelefoner baserade kring Android och Windows.

AT&T är inte det enda bolag som valt att agera. Överlag har teleoperatörerna höjt kundavgifterna ganska kraftigt, ökat marknadsföringen kring andra produkter och förlängt tidsspannet för när en konsument kan byta till en nyare modell. Det här är dock svårmanövrerad mark. Konkurrensen mellan teleoperatörerna är stentuff och farhågorna finns att en kund kan lämna för ett mer förmånligt erbjudande.

För just AT&T och Verizon verkar det också ha gett resultat. Under årets första kvartal såg man färre kunder väljer Iphone, vilket lyfte de båda bolagens vinster.