"Vi räknar med att Samsung utökar sitt försprång gentemot Apple i år som en följd av sin större, bredare produktportfölj", kommenterar Strategy Analytics vd Neil Mawston via email till Reuters.

Enligt analytiker och uppgifter i media kan Samsung komma att lansera Galaxy IV i april, och surfplattan Galaxy Note III jämte en rad andra produkter under året.

För att återvända på offensiven och ta marknadsandelar väntas Apple lansera en mindre, billigare "Iphone mini", men så länge Iphone 5 växer snabbt och lönsamt är det inte motiverat att lansera en billigare version i år, menar Neil Mawston.

"En Iphone Mini är mer sannolik nästa år, 2014, då Apple kommer att vara tvunget att hitta nya tillväxtströmmar", säger han till Reuters.

I år räknar Strategy Analytics med att den globala smartphonemarknaden växer med 27 procent till 875 miljoner smartphones, en avmattning från en tillväxt på 41 procent 2012.

Samsung väntas kunna sälja 290 miljoner smartphones i år, en ökning från bedömda 215 miljoner 2012, medan Apple spås öka sin försäljning 33 procent till 180 miljoner smartphones.

Det skulle innebära att Samsungs marknadsandel ökar till 33 procent 2013, från bedömda 31 procent i fjol och att Apples andel stiger till 21 procent i år från 20 procent 2012.

QUIZ: Vad kan du om telefonnummer?

QUIZ: Vad kan du om internetadresser?

QUIZ: Vad kan du om sociala medier?