När Systrom 2004 anslöt till Stanford University var kombinationen foto och programmering fortfarande bara en hobby, om än en med tydliga resultat. Snart skapade han bilddelningsprogrammet Photobox, som väckte nystartade Facebooks intresse. Kevin Systrom erbjöds jobb – men nobbade.

I stället anslöt han sig till en kurs vars syfte var att skapa framtidens entreprenörer. Genom en praktikplats kopplad till kursen fick han chansen att arbeta under Twitter-grundarna Jack Dorsey och Biz Stone, då fullt upptagna med skapelsen Odeo. Redan första dagen föddes en beslutsamhet – Kevin Systrom skulle bli entreprenör.

Efter att ha jobbat på Google och senare Nextstop gjorde han slag i saken. På fritiden utvecklade Kevin fototjänsten Burbn, döpt efter hans favoritdryck. Programmet var långt ifrån eftertraktat. Men en av de som fick upp ögonen för det var Mike Kriger, student på Stanford, som välkomnades in i företaget. Andra som såg ett företag med potential var riskkapitalister som petade in 500000 dollar. I oktober 2010 lanserades senare en omarbetad version av programmet, Instagram. Succén lät inte vänta på sig. Bara under den första dagen lockade bildapplikationsföretaget 25000 användare. Facebook vaknade till liv, lade ett bud – men fick återigen nobben.

Förra helgen lyfte de på luren igen. Då hade Instagram nått 30 miljoner användare. Och även om företaget var olönsamt visade Facebook sig vara villigt att betala 1 miljard dollar för det – dubbelt så mycket som det värderats till bara dagar tidigare.