Ericssons försäljning under första kvartalet 2012 minskade med 4 procent, jämfört med samma period förra året, och hamnade på 51 miljarder kronor. Vd Hans Vestberg förklarar nedgången med att telebolagen som väntat dragit ned på investeringarna i en äldre teknik, cdma, för att i stället gå över till den nya lte/4G. Samtidigt har många telebolag pressats hårt av den ekonomiska krisen och dragit ned sina investeringar.

Visserligen påpekar Hans Vestberg att det görs stora satsningar på att bygga ut mobilt bredband med hög kapacitet i Nordamerika, Japan och Kina. Men det går å andra sidan betydligt sämre på flera marknader i Europa där telebolagen är hårt pressade av den kärva ekonomin som gör att deras kunder i sin tur håller nere inköpen av teletjänster.


Inget i det här är speciellt förvånande. Att telebolag på en pressad marknad håller i pengarna känns rätt naturligt. Osäkerheten kring skuldkrisens fortsatta effekter är trots allt monumental.

Det finns också en annan effekt som påverkar försäljningen. Även om både Ericsson och konkurrenter som kinesiska Huawei kan dra nytta av att det byggs nya mobilnät med bra prestanda för data så ger det omräknat i kronor och ören inte så stor effekt. Teknikutvecklingen gör nämligen hela tiden att tillverkarna kan leverera betydligt mer kapacitet för samma summa pengar. Det blir helt enkelt en våldsam ökning i kapacitet men en blekare utveckling i kronor.


Under ytan pågår nu också en intressant förändring av Ericsson. Bolagets direkta exponering mot själva mobilerna minskar snabbt efter försäljningen av Ericssons halva av mobiltillverkaren Sony Ericsson och de fortsatta neddragningarna inom ST-Ericsson, som designar den tekniska kärnan i mobiler som bland annat Nokia tillverkar.

Samtidigt fortsätter Ericssons försäljning av tjänster, där bolaget bland annat driver telebolagens nät, att öka. Bolaget har tidigare också fortsatt göra förvärv som gör att man får in teknik för hantering av trådlösa nätverk (wifi) och på tv-området.


De trådlösa näten håller på att bli allt viktigare eftersom telebolagen hoppas att de ska kunna ta hand om en del av den krävande datatrafiken som de har svårt att hantera i de vanliga mobilnäten. Och hanteringen av tv/video håller snabbt på att bli ett av de allra viktigaste områdena när världens it-bolag slåss om makten över marknaden.