- Det är det lägsta pris som de starka panthavarna och fastighetsägarna accepterar för att släppa sina panter och sin egendom, säger en källa till DI.

Enligt tidningen lovar Youngman investeringar på tio miljarder kronor för att starta bilproduktionen i Trollhättan.

Även indiska Mahindra & Mahindra ska vara på plats för förhandlingar med konkursförvaltarna.

Pang Da, det kinesiska bilförsäljarföretaget som en period var mycket intresserat av att ta över Saab Automobile, konstaterar nu att deras satsning blev dyr.

Det finns fortfarande en handfull intressenter som är intresserade av att köpa hela Saabs konkursbo och starta biltillverkning i Trollhättan. Alla vill åt varumärket Saab, förklarade konkursförvaltaren Hans Bergqvist på dagens telefonmöte med pressen.

Sedan slutbud kommit in förra veckan pågår nu ett arbete för att kunna jämföra buden.

För förvaltarna är det viktigaste att själva försäljningsprocessen går i lås, att de får kontant betalning och så mycket betalt som möjligt.

- Vi kan inte gå in och begära att få se vad dessa intressenter har för resurser att starta upp och vidmakthålla sina affärsplaner. Det är deras angelägenheter, säger Bergqvist.

Fortfarande är förvaltarnas målsättning att försäljningen ska vara avklarad före sommaren, men Bergqvist går inte i detalj in på vad det innebär.

Enligt Bergqvist är det i nuläget ingen av intressenterna som sticker ut.

- Det vill jag inte påstå, säger han.

Saab Automobile Parts, reservdelsbolaget som inte har gått i konkurs, har kommit överens med konkursförvaltarna om att tillfälligt starta produktion av karossreservdelar i Saabs press- och karossfabrik i Trollhättan. Det ger jobb till cirka 30 personer, både kollektivanställda och tjänstemän.

Reservdelsbolaget hyr lokalerna och de verktyg man behöver. Enligt avtalet med konkursförvaltarna ska produktionen pågå till och med sista juni i år.

”Detta innebär att vi nu kan producera karossreservdelar i egen regi och kan tillverka de reservdelar till Saabkarosserna som inte har producerats sedan Saab Automobile slutade att producera karossdelar” kommenterar bolagets vd Lennart Ståhl, i ett pressmeddelande.

Parts har också köpt ett stort antal färdiga karossdelar och andra bilartiklar.