Efter decennier, då miljarder och åter miljarder dollar gått till spillo med General Motors som ägare och sedan storslagna visioner med holländska Spyker vid rodret och otaliga räddningsinsatser som slutade med en konkurs, väcks Saab till liv igen när elbilstillverkaren Nevs köper konkursboet.

Tidningen frågar sig om en eldriven Saab har någon större chans att överleva än dess berömda turboladdade bensindrivna föregångare. Visserligen drivs världen av ambitioner om utsläppsfria fordon.

Bolaget Nevs tajming och dess affärsidé med elfordon är därmed inte alls dålig. Företrädare för bolaget pekar också på att det finns gott om kunder i Kina som är redo att köpa utsläppsfria lyxbilar.

Men, och det finns ett stort men, och det är kostnaderna för tillverkningen, menar tidningen i analysen.

Den europeiska fordonsindustrins stötesten är tunga kostnader för forskning och utveckling och dessutom en hård konkurrens från tillverkare och fabriker i lågkostnadsländer. Därutöver bromsar även Europas utdragna finansiella kris tillväxten och efterfrågan på nya bilar i regionen - och har gjort så i flera år. Inte minst för elbilssegmentet är försäljningen så här långt nedslående, konstaterar Wall Street Journal.


Att det kärvar för fordonstillverkare att sälja elbilar gäller inte bara i Europa utan också för USA-marknaden. Trots att det förekommer statliga subventioner av olika slag i många länder är det fortfarande betydligt dyrare att köpa en elbil än en traditionell bil. Det är en viktig förklaring till de nedslående försäljningssiffrorna, enligt den amerikanska affärstidningen.


Anhängare till Saab hoppas förstås att Nevs ska bemästra en tuff uppgift trots en lång startsträcka.

Wall Street Journal återkommer till att jämföra Saab med en skräckfilm som ständigt återkommer i nya versioner. Alla vet att i filmsammanhang så tenderar lagen om avtagande avkastning att gälla, konstaterar affästidningen. Wall Street Journal skriver det inte direkt men mellan raderna anas parallellen till Saab, att den nya versionen av varumärket Saab, med Nevs som ägare, får ännu mer motvind än vad GM och Spyker möte. Och hur det slutligen gick då vet vi alla.