Den svenska regeringen har redan ställt sig positiva till Nevs, som står för National Electric Vehicle Sweden, enligt Dagens Industri och en presskonferens är planerad under dagen. Men det är inte för att Nevs har den saftigaste prislappen, som man har tagit hem spelet, för det har man inte. Kinesiska Youngman ska ha lagt det högsta budet på drygt 4 miljarder kronor. Då ingår dessutom Riksgäldens krav på en pant på 2,2 miljarder kronor. Nevs erbjuder mindre än hälften men har å andra sidan finansieringen helt klar. Det har inte Youngman.

Saabs konkursförvaltare har ännu inte velat uttala sig.

– Vi kan bekräfta att vi är en budgivare, och att vi fortfarande hoppas att det finns en möjlighet att förvärva Saabs konkursbo, säger Mikael Östlund på kommunikationsbyrån Springtime som är talespersoner för elbilskonsortiet Nevs till tidningen TTELA i Trollhättan.

LÄS MER: Elbilsaffär med många krångliga turer

Kai Johan Jiang, utbildad i Sverige och svensktalande, är alltså huvudägare för Nevs och blivande vd för elbilskonsortiet. Han har jobbat länge med att försöka göra Kina till världsledande inom bioenergi. Kai Johan Jiang själv menar att det hela aldrig hade skett utan den förre vd:n för Volvo lastvagnar, Karl-Erling Trogen.

Innan Kai Johan Jiang bildade Dragon Power i början på 2000-talet hade han i flera år varit rådgivare åt Volvo, i samband med företagets satsningar i Kina. Och det var just i ett samtal med Volvochefen som det avgörande beslutet fattades.

– Vi var överens om att miljömässig hållbarhet var nyckeln till en robust framtid för planeten, så vi bestämde oss för att etablera ett världsledande företag inom förnybar energi, med bioenergi som huvudfokus, sade Kai Johan Jiang i en intervju med den kinesiska nättidningen China Knowledge@Wharton 2010.

Det hela blev starten på ett långt samarbete vännerna emellan. När Dragon Power för sex år sedan etablerade sig i Sverige, genom bolaget NBE Sweden AB som planerar att bygga en bioetanolanläggning i Sveg, blev Karl-Erling Trogen styrelseordförande. För en månad sedan startade de båda ett nytt bolag ihop, Nevs. Målet: att köpa Saabs konkursbo och tillverka elbilar.

I intervjun i den kinesiska nättidningen delade Kai Johan Jiang med sig av vad som driver honom.

– Jag jobbar hårt varje dag och är passionerad i det jag gör. Min filosofi är att om ett företag gynnar både samhället och miljön, så kommer det företaget till slut att bli framgångsrikt.

Och att miljön är viktigt för Kai Johan Jiang, det har också landshövdingen i Jämtlands län, Britt Bohlin, intygat i en intervju i GT.

–Jag har bara gott att säga om Jiang. Han är trevlig, duktig och kunnig. Han drivs av ett stort engagemang för miljön.