Enligt statsåklagare Nils-Eric Schultz rör det sig denna gång om en högre summa så kallade kick backs än vad som var fallet i Volvo.

Där dömdes två chefer till villkorlig dom och böter för att ha utfäst eller betalat in 24 miljoner kronor i sidoersättningar, så kallade kick-backs, för att komma över kontrakt. Det var i strid med FN:s mat-mot-olja-program, som infördes för att förhindra att utländsk valuta nådde landet och användes för att bygga upp militären. Händelserna som rör Scania ägde rum i början av 2000-talet.

– Vi kommer att vara klara inom kort. Jag tror att vi kommer att kunna skicka förundersökningsprotokollet till de misstänkta innan sommaren, säger Nils-Eric Schultz.

De misstänkta får då möjlighet att komma med synpunkter och kompletteringar. Schultz räknar med att rättegången i Södertälje tingsrätt kan dra i gång till hösten.

Brotten ska enligt Schultz ha gått till på följande vis: I förhandlingarna, där kunderna var olika irakiska statsägda organ, prutade man ned Scanias offert något. Därefter blåstes den upp med 10 procent jämfört med det överenskomna priset. Dessa pengar var vikta till regimen, enligt misstankarna.

Kontraktet, inklusive prislappen, som granskades av FN-personal före,och i samband med leveranserna, höjdes med motsvarande summa.

– Men varken de eller tulltjänstemännen hade ju någon aning om varför det stod en högre summa än ursprungliga budet. Det kunde ju vara specialbyggda bussar, sådant som gjorde att det blev dyrare än normalt, säger Nils- Eric Schultz.

– I förhör har det framkommit att de ska ha gått bakom ryggen på Östling, tillägger han.

De ska alltså ha agerat på eget bevåg?

– Hade jag kunnat bevisa att Östling var medveten om vad som pågick, hade jag kunnat åtala honom, säger Schultz.

Hans bevismaterial mot de två Scaniacheferna består av kopior på kontrakt med irakiska tjänstemän eller bulvanföretag. De fiskades upp av FN-personal i den granskning som tillsattes av dåvarande generalsekreteraren Kofi Annan när ryktena att olja-mot-mat-programmet hade lett till grov korruption blev för starka.

Hur går dina aktier just nu?

Det finns också dokumentation som polisen har kommit över genom husrannsakan hos Scania och vid de irakiska ministerierna.

De två cheferna har privata försvarare. Scanias presschef Hans-Åke Danielsson avböjer att kommentera alla frågor som rör duon.

– Jag säger som vi har gjort tidigare: Till skillnad från Nils-Eric Schultz så för vi inte den här diskussionen i media, säger Hans-Åke Danielsson.

Exakt hur stora summor som olagligen har betalats ut har Schultz ännu inte kommit fram till. Klart är dock att han även kommer att yrka att Scania betalar företagsbot. Där är taket 10 miljoner kronor.

– Men man kan fundera över vilken vinst företaget har haft genom de här ersättningarna. Då finns ju möjligheten till förverkande av vinst, säger han.

Justitiekanslern å sin sida utreder om Nils-Eric Schultz kan ha förtalat Scanias vd Leif Östling för att statsåklagaren i fjol till flera medier sa att han skulle åtala Östling. Detta efter en anmälan från Östling själv.

"Den negativa exponering och publicitet som Nils-Eric Schultz felaktiga uttalanden fick för Leif Östling har som tidigare framförts fått långvariga effekter. Med det arbetssätt som media använder sig av är risken stor att uppgifterna kommer att fortsätta att följa Leif Östling och tas upp på nytt i samband med framtida rapporteringar", skriver Leif Östling via sitt ombud i den senaste skrivelsen till JK.

Nils-Eric Schultz är inte bekymrad över JK:s förundersökning.

– Jag hade fog för det jag sa i media då. Jag ska ha bra på fötterna om jag påstår något sådant, och det tyckte jag att jag hade då. säger han.

JK har tidigare låtit Riksenheten för polismål utreda om det som statsåklagaren sagt skulle kunna vara tjänstefel, men har kommit fram till att så inte är fallet.