Saab AB överväger att börja tillverka civila flygplan.

– Jag kan bekräfta att vi har gjort en studie av den framtida turbopropp-planmarknaden, säger Saab AB:s presschef Erik Magni på fredagseftermiddagen till SvD Näringsliv.

Uppgifterna läckte i veckan på en regional flygkonferens i Minneapolis i USA där chefen för underleverantören GE Aviations vice chef Allen Paxson, enligt flera utländska medier, berättade följande om Saab: ”Det är så att de har studerat (ett nytt turbopropplan) och att de har pratat med oss.”


Det har tidigare varit känt att GE Aviation utvecklat ny teknik för att passa i mindre civila turbopropp-plan – alltså plan med både gasturbinmotor och propeller – men först nu blev anledningen känd. Det har även spekulerats att den kanadensiska motortillverkaren Pratt & Whitney skulle ingå i Saabs studie.

Michael Magnusson, vd på Saab Aircraft Leasing AB, berättade för medier på USA-konferensen att Saabs ingenjörer tittat på undersökningar från olika leverantörer, bland annat General Electric, som en del av en större studie av den framtida marknaden för den här typen av mindre civila propellerplan.

MER LÄSNING Saabs vd: Jag är avlyssnad.

Saab var tidigare en industriledande tillverkare av denna typ. Det rörde sig om modeller som Saab 340 och Saab 2000 men man slutade tillverkningen 1997. Sedan fortsatte man med det militära Jas Gripen, men breddade sig framförallt mot försvarselektronik och militära säkerhetssystem. Saab AB:s dotterbolag Saab Aircraft leasing sköter nu Saabs flotta av Saab 340 and Saab 2000. Flottan har i dag 75 plan som alltjämt leasas ut i världen.

– Det är en studie av marknaden och behöver inte leda till någonting, understryker Erik Magni.


Men underleverantörer tittar ju på tekniska lösningar för er?

– Som en del i undersökningen ställer vi frågor som: Vad har de för kapacitet och utvecklingsmöjligheter? Vad tittar de på framöver? Vad kan man använda deras teknik till?

Men det är inget beslut taget att börja tillverka något plan?

– Nej.

Vad är det för tidsperspektiv på det här?

– Det vet jag inte, säger Erik Magni.