Bo Lundgren är inte bara Riksgäldsdirektör, snart är han även reservdelschef, det avslöjar han i en intervju sent på torsdagseftermiddagen.

Bakgrunden är att Saabs reservdelsbolag inte på långa vägar är värt 2,2 miljarder kronor - alltså den summa som Riksgälden ligger ute med sedan de löst Saabs lån i Europeiska Investeringsbanken (EIB).

Enligt flera källor kommer inte konsortiet Nevs att köpa Parts.

– Vi kommer att ta över Saab Parts AB om en köpare av konkursboet inte vill ha det. En köpare skulle i dag sätta ett värde på Parts som är mindre än det vi vill ha ut av bolaget. Bakom det ligger bland annat omstruktureringen och problem med konkurs hos distributören i USA, säger Bo Lundgren som också vill utveckla reservdelsverksamheten.

– De har ju över 1 000 olika auktoriserade säljare av reservdelar. Man skulle antagligen kunna leverera till andra märken. Men jag kommer ju inte att leda företaget, betonar Bo Lundgren som snart blir bolagets ägare.

Enligt Lundgren kommer de summerade kassaintäkterna på många års sikt att göra att Riksgälden inte ska gå back - och därmed riskera skattepengar, som är den springande punkten som gör det hela till politiskt sprängstoff.

Riksgälden har huvuddelen av sina säkerheter i Saab Parts. SvD Näringsliv kunde förra veckan avslöja att det gått knackigt för Parts att komma igång med verksamheten, framförallt i USA och England.

Det finns också stora frågetecken kring ansvarsåtaganden för Saabägare med garantier och annat. Många återförsäljare, framförallt i USA och England, har redan hittat andra leverantörer.

Det gör också att Bo Lundgren tar en risk att bli ägare. Samtidigt finns inget val. Lundgren står under hård press av regeringen.

Enligt ny information från en källa som haft insyn i processen är Saab Parts AB i dag värt runt 1 miljard kronor plus 250 000 kronor för lokalerna i Nyköping. Bo Lundgren vill inte kommentera detta.

Det andra bolaget som Riksgälden har panter i är Saabs dotterbolag Tools AB. Det är liksom moderbolaget satt i konkurs. Tools AB är vitalt för en Saabköpare genom att det innehåller de viktiga produktionsverktygen. Enligt SvD Näringslivs källa är Tools AB i dag värderat till 500 miljoner kronor.

Det innebär att Riksgälden därmed motvilligt är med i Saabaffären - där de vill ha ut så mycket det bara går för att undvika en politisk nesa.

– Vi har täta kontakter med konkursförvaltarna. Vi kan inte låta dem sälja helheten om vi samtidigt gör en förlust, säger Bo Lundgren.

Ser du en risk att en köpare drar sig ur för att det är för dyrt?

– Jag kan inte bedöma det. Vissa verkar ju ha saknat pengar. Det verkar vara det stora problemet.

Elbilskonsortiet Nevs är alltså i praktiken hänvisade att köpa Tools AB eftersom produktionsverktyg finns med där. Och det är exakt där som Riksgälden och problemet kommer in. Helt nya uppgifter från SvD Näringslivs källa säger nämligen att Tools AB - mot alla planer - dragit på sig pantavtalsstridiga skulder.

Tanken var att Tools AB skulle vara helt skuldfritt och inte sättas i konkurs. Men bolaget drog på sig skulder som nu kan få politiska konsekvenser.

Riksgälden är nämligen oprioriterad fordringshavare i egenskap av panthavare till aktierna. Det innebär att leverantörer av verktyg får ut pengar först. Därefter får Riksgälden pengar om det blir något över.

Bo Lundgren säger att Riksgälden ändå kommer att få ut det som är tänkt.

– De värden vi har räknat med kommer vi att kunna hämta hem även när skulderna till leverantörerna är betalda, säger han utan att vilja gå in på några summor.

Exakt vad det innebär i reda pengar är oklart.

Men det kan innebära att Riksgälden försöker övertala elbilskonsortiet, Nevs, att lösa skulderna hos Tools AB för att Riksgälden därmed ska få ut de pengar som man behöver för att inte skattepengar ska riskeras.