Resultatet var bättre än vad aktiemarknaden hade väntat sig och Volvos B-aktie steg 5,4 procent initialt, men uppgången kom av sig när köparna sansat sig och kursen landade på omkring 1,7 procent vid lunchtid.

Precis som när branschkollegan Scania rapporterad tidigare i veckan bestod överraskningen i att kvartalsrapporten inte innehöll några påtagligt dåliga nyheter.

– Den oro vi kan känna gäller, precis som tidigare, utvecklingen i södra Europa där lastbilsförsäljningen fortsätter at backa. Visserligen har vi kunnat se vissa positiva tecken den senaste tiden, men vi har en hög beredskap för att läget kan förvärras och att vi då måste bromsa vår produktion, säger Olof Persson.


Volvo räknar med at den europeiska lastbilsmarknaden kommer at backa med omkring 6 procent i år, jämfört med förra året, vilket innebär att den totalt i år stannar vid 230 000 bilar. Det innebär för Volvokoncernens del att man inte behöver vidta några nedskärningar på kort sikt. Tvärtom ökade orderingången med 19 procent, vilkat har gjort att produktionen kommer att öka i Volvokoncernens europeiska fabriker.

Den mest positiva i Volvos rapportering var annars utvecklingen på USA-marknaden där försäljningen av både tunga lastbilar och anläggningsmaskiner ökar och Volvo tar marknadsandelar. I år beräknas lastbilsmarknaden öka från 216 000 bilar under förra året till omkring 250 000 i år. Av den marknaden svarar Volvos varumärken, Volvo och Mack, för 18-19 procent.


Det typiska mönstret för lastbilsaffärer i USA, som innebär att köparen plockar ihop komponenter från olika leverantörer, är på väg att brytas, säger Olof Persson. För Volvo innebär det att lönsamheten ökar då man kan sälja kompletta fordon med chassi och drivlina från en leverantör.

Kina, som är en stor och växande marknad för Volvos anläggningsmaskiner kommer i år att tappa farten och minska med 15-25 procent, enligt Volvos uppskattningar. I det perspektivet är Olof Persson nöjd med att Volvo Construction Equipments försäljning under kvartalet var oförändrad jämfört med samma period förra året.

– Ja, det innebär ju att vi tar marknadsandelar och det utan att behöva sänka priserna, säger Olof Persson.


När det gäller framtiden för Volvo Aero, som Volvo har ute till försäljning var Olof Persson kortfattat förtegen och sade bara att ingenting har förändrats i förhållande till förra rapporttillfället i januari utan att försäljningsprocessen fortsätter.