Stjärnorna lyste upp Stockholmskvällen den 26 januari 2010. Stämningen på Café Opera var uppsluppen som på en familjekonsert med Tomas Ledin. Victor Muller stod i bredrandig kostym och drog av ett brandtal så saliven stänkte. Spyker hade nämligen skrivit på ett första avtal att köpa Saab. Men det är bara en sak: Muller vägrade berätta var pengarna kom ifrån.

Exakt samma sak händer just nu: På elbilskonsortiet Nevs kniper man i hop munnarna så fort ordet finansiering kommer på tal. Om man uttrycker det milt: Det känns inte bra. Det kommer nämligen att kosta många miljarder kronor att starta högriskprojektet med elbilstillverkning. Och än är inte slutkontraktet skrivet.

Ett akut osäkerhetsmoment är varumärket Saab, som är vitalt för det nya elbilskonsortiet Nevs affärsplan. Men där har man stött på patrull. Enligt en källa med insyn hävdar försvarskoncernen Saab AB och Scania rätten att godkänna en ny ägare om varumärket Saab ska användas. Men konkursförvaltarna och Nevs anser att det inte behövs något sådant tillstånd.

En källa säger nu att Scania och Saab AB är beredda att dra varumärkesfrågan till domstol. Det känns heller inte särskilt bra.

Hela affären kan därmed vara i fara. Vi ska komma ihåg att Nevs ännu bara skrivit ett inledande avtal - slutsignering är tänkt att ske senare i sommar.

Låt mig diskret påminna att det redan har skrivits flera liknande inledande avtal om att få köpa Saab: Koenigsegg Group och Hawtai är några ivriga köpare som på presskonferenser visat upp breda leenden - som sedan stelnat till is när de fått se sina Saabköp segna ner som suffléer.

Låt oss gå tillbaka till pengarna. Och fundera lite på det andra stora projektet som Nevs förgrundsgestalter, Kai Johan Jiang och Karl Erling Trogen, finansierat i Sverige: Nämligen en provanläggning för ett bioenergikombinat i Sveg, där de köpte in sig med 80 procent.

Enligt källor blev det förseningar i finansieringen - som kom från kinesiska staten. Bland annat tog det 1,5 år att få fram 23 miljoner kronor. Samma källor säger att alla i Sveg var medvetna om att det mycket handlade om tekniköverföring till Kina. Nu när en fullstor bioanläggning ska byggas i Sveg är det tyst som på en tallhed - det sägs att det kräv säkrare politiska beslut.

Om man uttrycker det milt är även elbilsmarknaden beroende av politiska beslut.

Bakom Nevs står nu delvis det kinesiska statliga energibolaget State Grid. Samtidigt ligger Kinas regering efter med sin stora elbilssatsning och är i skriande behov av ny elbilsteknik. (precis som man var i behov av bioenergiteknik). Det hävdas att inga statliga pengar finns med i Nevs finansiering, men om kinesiska banker står bakom finansieringen måste vi inse två saker:

1. Då är kinesiska staten inblandad.
2. Då torde inte tillverkning av elbilar i Trollhättan med dyra strafftullar att exportera till Kina ligga högst uppe på priolistan.

Vi måste fortsätta fråga tills vi blir blåa i ansiktet: Vem är villig att investera i detta högriskprojekt? Och varför?