I 23 år har Leif Östling kämpat för att hålla Scania fritt och oberoende. Han har slagits mot aktiespekulanter och konkurrenter som velat ta kontroll men till sist har han fått ge upp och Scania ska tillsammans med tyska huvudkonkurrenten MAN bilda Volkswagens lastbilsdivision. Uppdraget att skapa den nya lastbilsjätten gick till motståndsledaren själv, Leif Östling. Han har fått tre år på sig att skapa en ny lastbilskoncern som ska ta till vara på de samordningsvinster, som även Östling erkänner finns att hämta. Om det sedan rör sig om en miljard euro, som några gissat eller hälften så mycket, som andra hävdar kan göra detsamma, pengarna ska fram, kräver ägarna.

Sannolikheten att det blir fråga om en regelrätt fusion mellan Scania och MAN, som planerades när MAN lade sitt fientliga bud på Scania hösten 2006, är liten. Den troliga strategin är att behålla de båda lastbilsföretagens varumärken och identiteter skilda från varandra ungefär som Volkswagengruppen gjort med sina personbilsmärken, Volkswagen, Audi, Skoda och Seat. Att det var Östling som utsågs till den som ska sköta samordningen av Scania och MAN är inte överraskande. Han har ända sedan tiden då han och Ferdinand Piëch satt i Svenska Volkswagens styrelse på 1980-talet, haft Piëchs förtroende. Piëch har i olika sammanhang sagt att Östling är en av Europas skickligaste företagsledare och han har vid två tillfällen ryckt ut till Östlings undsättning och hjälpt till att skydda Scanias oberoende.

Det är mot den bakgrunden begripligt att det blir Leif Östling och hans team som fått förtroendet att sköta samordningen mellan lastbilstillverkarna från Södertälje och München. Till ny chef för Scania har utsetts Martin Lundstedt och ny chef för fordonsverksamheten i MAN blir Scanias nuvarande produktionsdirektör Anders Nielsen. Själv flyttar Leif Östling till koncernens huvudkontor i Wolfsburg för att leda arbetet.