När slutar sommaren? Det undrar många sedan Nevs, konsortiet som vill köpa Saab Automobiles konkursbo, skulle skriva ett avslutande kontrakt ”under sommaren”. Nu skriver vi den 16 augusti. Ännu finns nämligen enbart en avsiktsförklaring. Det enda av vikt som hänt är att Scania nu slutgiltigt sagt nej till rätten att använda Gripensymbolen, som prytt Saab-bilar i många år.

Scania tillsammans med försvarskoncernen Saab måste ge sitt godkännande att använda varumärket. Nu har alltså Scania sagt nej och även Försvars-Saab väntas säga nej - eftersom de, enligt källor, haft svårt att få svar på hur långsiktig satsningen på elbilar är.

En annan kärnfråga är vem som står för pengarna till detta högriskprojekt. Det har Nevs inte velat svara på och kanske finns där ett samband med den avvaktande hållingen från Saab.

Det skulle naturligtvis vara roligt om Nevs kunde ro i land sitt elbilsprojekt, men det bistra verkligheten är att många världsledande fordonstillverkare också utvecklar elbilar - och samtidigt kan finansiera det med ett starkt kassaflöde från existerande bilförsäljning. Det har inte Nevs. Den svensk-kinesiske entreprenören Kai Johan Jiang och pensionerade Volvo-direktören Karl Erling Trogen räknar med att ha ett negativt kassaflöde under många år. Och ser dessutom just nu ut över en elbilsmarknad som är så länge är ett fiasko - en marknad som är starkt beroende av politiska beslut, inte minst från det nyckfulla Kina.

Jiang och Trogen har hållit låg profil under sommaren. SvD Näringsliv har alltsedan i juni bett om en intervju med någon av herrarna. Men än har de inte haft tid.

Nu är det dags att komma ut på banan.