Elbilsproduktion med Kina som primär marknad – så ser framtiden ut för Saab, enligt elbilskonsortiet Nevs. Men satsningen ifrågasätts starkt av flera experter. Mest svidande är kanske kritiken från Lars Holmqvist, tidigare chef på underleverantörsföreningen Clepa och numera konsult inom fordonsbranschen: ”Om jag ska vara ärlig så är det så dumt att jag sällan hört något liknande”, sa han häromdagen.

Men nu får kritiken svar på tal från två av landets främsta Kinakännare.

– Det finns ett stort intresse för elbilar i Kina i dag, inte minst för att kunna hantera energiförsörjningen och miljöproblemen i landet. Om man lyckas med tekniken finns det definitivt potential för Saab i Kina, säger Kristina Sandklef, makroekonom med fokus på Kina på fondförvaltaren East Capital.

Kristina Sandklef framhåller att elbilar är en av de sju stora tekniksatsningar Kina har pekat ut i landets senaste femårsplan, som lanserades 2011. Framför allt två områden var i fokus i femårsplanen: fortsatt ekonomisk utveckling och minskad miljöpåverkan. I elbilen kombineras de båda.

– De länder som har klarat av att klättra vidare i sin ekonomiska utveckling har gjort det genom teknikutveckling. Det är till exempel Japan ett tyligt exempel på. Det är också vad man satsar och hoppas på i Kina, säger Kristina Sandklef.

Just det faktum att den kinesiska ekonomin nu bromsar in gör att man har ökat fokuset på de utvalda industrierna, menar Kristina Sandklef. Och målsättningen är storslagen: till 2015 ska 500 000 elbilar finnas på de kinesiska gatorna. Till 2020 ska det finnas fem miljoner.

Det låter kanske extremt - men här talar historien för Kina, menar Handelsbankens Kinaexpert Frédéric Cho.

– För 25 år sedan fanns det knappt telefonlinjer i Kina, och än mindre mobiltelefoner. Och se vad som har hänt sen dess. Det gör naturligtvis inte att samma sak kommer att ske med elbilen, men den stämmer väl med den tekniksyn som präglar dagens Kina.

MER LÄSNING OM KÖPAREN NEVS:

OLLEVIK: "Nevs har föga som krävs."

FRÖBERG: ”Oklart vem som står för pengarna.”

Samtidigt finns redan i dag flera elbilsproducenter på den kinesiska marknaden. I spetsen finns BYD, som står bakom den flotta på flera hundra eldrivna taxibilar och bussar som redan i dag finns i mångmiljonstaden Shenzhen i sydöstra Kina. Men Kristina Sandklef tror inte att man kommer in i racet för sent.

– Tekniken är fortfarande i sin linda. Sverige har också ett väldigt gott rykte när det gäller miljöteknik och att bilen produceras i Sverige ses av konsumenter som ett tecken på hög kvalitet, säger hon.

Sveriges goda rykte gör också att man kan vinna på att producera bilarna i Trollhättan, menar Kristina Sandklef - något som annars har ifrågasatts av flera kritiker. Och enligt Handelsbankens Kinaexpert Frédéric Cho finns det egentligen inget märkligt med ett sådant upplägg.

– Jag förutsätter att de nya ägarna har dragit slutsatsen att det finns en unik kompetens i Trollhättan. Och faktum är att det inte heller alltid är effektivast att producera i Kina. Lokalitet är inte alltid så avgörande som man tror, säger han.

– Sedan får framtiden utvisa om Nevs lyckas eller inte, köpet blev ju offentligt alldeles nyss så vi får kanske ge det lite tid.

LÄS MER Jiang: En ny era inom bilindustrin.