Expert: Finns potential för Saab i Kina

Många kritiska röster har höjts efter att elbilskonstortiet Nevs offentliggjordes som köpare av Saabs konkursbo. Men enligt två av Sveriges främsta Kinakännare har Nevs goda förutsättningar att nå stora framgångar i Kina.

Kai Johan Jiang, vd för National Electric Vehicle Sweden, under presskonferens i Trollhättan.

Kai Johan Jiang, vd för National Electric Vehicle Sweden, under presskonferens i Trollhättan.

FOTO: Adam Ihse

Elbilsproduktion med Kina som primär marknad – så ser framtiden ut för Saab, enligt elbilskonsortiet Nevs. Men satsningen ifrågasätts starkt av flera experter. Mest svidande är kanske kritiken från Lars Holmqvist, tidigare chef på underleverantörsföreningen Clepa och numera konsult inom fordonsbranschen: ”Om jag ska vara ärlig så är det så dumt att jag sällan hört något liknande”, sa han häromdagen.

Men nu får kritiken svar på tal från två av landets främsta Kinakännare.

– Det finns ett stort intresse för elbilar i Kina i dag, inte minst för att kunna hantera energiförsörjningen och miljöproblemen i landet. Om man lyckas med tekniken finns det definitivt potential för Saab i Kina, säger Kristina Sandklef, makroekonom med fokus på Kina på fondförvaltaren East Capital.

Kristina Sandklef framhåller att elbilar är en av de sju stora tekniksatsningar Kina har pekat ut i landets senaste femårsplan, som lanserades 2011. Framför allt två områden var i fokus i femårsplanen: fortsatt ekonomisk utveckling och minskad miljöpåverkan. I elbilen kombineras de båda.

– De länder som har klarat av att klättra vidare i sin ekonomiska utveckling har gjort det genom teknikutveckling. Det är till exempel Japan ett tyligt exempel på. Det är också vad man satsar och hoppas på i Kina, säger Kristina Sandklef.

Just det faktum att den kinesiska ekonomin nu bromsar in gör att man har ökat fokuset på de utvalda industrierna, menar Kristina Sandklef. Och målsättningen är storslagen: till 2015 ska 500 000 elbilar finnas på de kinesiska gatorna. Till 2020 ska det finnas fem miljoner.

Det låter kanske extremt - men här talar historien för Kina, menar Handelsbankens Kinaexpert Frédéric Cho.

– För 25 år sedan fanns det knappt telefonlinjer i Kina, och än mindre mobiltelefoner. Och se vad som har hänt sen dess. Det gör naturligtvis inte att samma sak kommer att ske med elbilen, men den stämmer väl med den tekniksyn som präglar dagens Kina.

MER LÄSNING OM KÖPAREN NEVS:

OLLEVIK: "Nevs har föga som krävs."

FRÖBERG: ”Oklart vem som står för pengarna.”

Samtidigt finns redan i dag flera elbilsproducenter på den kinesiska marknaden. I spetsen finns BYD, som står bakom den flotta på flera hundra eldrivna taxibilar och bussar som redan i dag finns i mångmiljonstaden Shenzhen i sydöstra Kina. Men Kristina Sandklef tror inte att man kommer in i racet för sent.

– Tekniken är fortfarande i sin linda. Sverige har också ett väldigt gott rykte när det gäller miljöteknik och att bilen produceras i Sverige ses av konsumenter som ett tecken på hög kvalitet, säger hon.

Sveriges goda rykte gör också att man kan vinna på att producera bilarna i Trollhättan, menar Kristina Sandklef - något som annars har ifrågasatts av flera kritiker. Och enligt Handelsbankens Kinaexpert Frédéric Cho finns det egentligen inget märkligt med ett sådant upplägg.

– Jag förutsätter att de nya ägarna har dragit slutsatsen att det finns en unik kompetens i Trollhättan. Och faktum är att det inte heller alltid är effektivast att producera i Kina. Lokalitet är inte alltid så avgörande som man tror, säger han.

– Sedan får framtiden utvisa om Nevs lyckas eller inte, köpet blev ju offentligt alldeles nyss så vi får kanske ge det lite tid.

LÄS MER Jiang: En ny era inom bilindustrin.

  • Kopiera sidans adress

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Toppnyheter Näringsliv

Gör nliv.se till din startsida
Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 23.13-0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook