Ingen hade räknat med att Finlands största flygbolag skulle redovisa några upplyftande nyckeltal, men i flygsammanhang var de ändå inte så illa och kvartalsförlusten blev lägre än för ett år sedan.

Positiv passagerarstatistik från Sverige för årets första halva indikerar också att SAS möter skärpt konkurrens om passagerarna från sin konkurrent i öster. På Helsingforsbörsen lyfte aktien efter rapporten. Men även om Finnair klättrade på Helsingforsbörsen i går är färdriktningen sedan årsskiftet densamma som för SAS - nedåt.

Kenneth Gillberg är sedan i mars Finnairs marknadsdirektör i Sverige, tillika Skandinavienchef med ansvar för Sverige, Norge och Danmark.

Vilka är de största kortsiktiga utmaningarna för bolaget?

– Största utmaningen för oss är att skära ned kostnaderna utan att skära ned på den servicenivå vi ger i dag. Utmaningen bränslepriser är förstås något som vi väldigt lite kan göra någonting åt. Det är något vi får leva med. Vi måste använda den senaste tekniken och dra nytta av nya flygplan som konsumerar mindre flygbränsle. Vi måste gå samma väg som bilbranschen gör.

Fortsatt kvartalsförlust; vilka är de största orsakerna till det?

– Bränsleräkningen är förstås en helt klart avgörande faktor till att vi gör förlust. Konkurrenssituationen har också varit tuff och vi kan inte få lika bra betalt som tidigare från passagerarna. Så påverkar förstås eurokrisen oss i flygbranschen lika mycket som krisen påverkar andra branscher.

Uppstickarna i flygbranschen, lågkostnadsbolagen, vilken inverkan har de på era möjligheter att få snurr på lönsamheten?

– De tillför självfallet extra kapacitet på marknaden och då måste Finnair kämpa för att behålla sina passagerare.

Hur viktig är Nordenmarknaden för Finnair?

– Den är väldigt viktig förstås. Vi ser Norden som vår hemmamarknad. I år har vi ytterligare stärkt vår position genom olika samarbeten.

Passagerarstatistik för första halvåret från specifikt Sverige visar att passagerarökningen härifrån hamnade på 11,7 procent. Till Asien, från Sverige, redovisar Finnair en ökning av antalet passagerare med 16,7 procent. Knaprar ni marknadsandelar från konkurrenterna på era asiatiska resmål?

– Det är svårt att avgöra eftersom vi inte har statistik från våra nordiska konkurrenter. Men Asien är absolut vår viktigaste enskilda satsning. Vi täcker väldigt många rutter jämfört med många konkurrenter. I dag flyger vi till elva destinationer i Asien, med direktflyg från Helsingfors. Vi måste fortsatta att banka in den strategin. Vår plan är att senast 2020 ha dubblat våra intäkter till Asien. Samtidigt måste vi se till att utvidga vårt partnerskap med andra flygbolag, till övriga Europa och till USA.

Finska staten äger 55,6 procent av aktierna i Finnair. Nu spekuleras kring att SAS kan komma att tvingas bocka och be sina ägare, bland annat svenska staten, om penninginjektioner.
Behöver ni tillskott av kapital från ägarna?

– Det har absolut inte varit tal om någon nyemission för vår del. Vår tanke är att vi ska klara det själva utifrån vår löpande verksamhet. Och det har vi också gjort hittills. Finnairs senaste nyemission var när vi köpte en ny flygmaskinsflotta för tre-fyra år sedan. Men vi har aldrig behövt hämta in pengar för att verksamheten går dåligt.

Kommer SAS att överleva?

– Jag tror inte att jag ska börja gissa där. SAS står inför lika stora utmaningar som andra i branschen, med allt högre kostnader för flygbränsle och höga kostnader generellt sett. SAS måste trimma bort lite extra fläsk. Det är det det är frågan om - för dem liksom för hela branschen.

• SAS: Inte ensamma i eländesbranchen.

• LÄS OCKSÅ: Tingsrätten avbröt Finnair-strejk.