Det är nu snubblande nära en Saabaffär. På torsdagsmorgonen kom uppgifter att allt var färdigt, vilket sedan dementerades under dagen.

Förstahandsval för konkursförvaltarna är enligt flera källor elbilskonsortiet National Electric Sweden AB (Nevs). Det innebär att konkursförvaltarna enbart förhandlar vidare med Nevs. Enligt obekräftade uppgifter är Nevs berett att betala 1,8 miljarder kronor för konkursboet. I det budet ska inte Saabs dotterbolag Saab Automobile Parts AB ingå. Alltså det bolag där Riksgälden har huvuddelen av sina panter.

Riksgälden ligger just nu ute med 2,2 miljarder kronor efter att ha löst Saabs lån hos Europeiska Investeringsbanken, EIB.

Det innebär att Youngman är ute ur bilden. Youngman kom nyligen med ett omarbetat och högre bud på runt 4 miljarder kronor. Enligt en säker källa utlovade de där att finansiera Saab under tiden för tillståndsprocessen att föra ut pengar från Kina.

Men Youngman har inte fått någon återkoppling från konkursförvaltarna, framförallt på grund av osäkerheter om Youngman överhuvudtaget får tillgång till finansiering.


Konkursförvaltarna valde alltså att gå vidare med elbilskonsortiet. Men affären, som skulle vara färdig redan sista maj, har många krångliga turer.

Dels ska många viljor samsas inom Nevs. Obekräftade uppgifter säger att indiska Mahindra Mahindra finns med och har intressen av Saabs plattform Phoenix, som är under utveckling. För att fortsätta utveckla plattformen krävs att GM-specifika lösningar byts ut. Det kostar enligt tidigare uppgifter från Saabs dåvarande vd Victor Muller upp mot 2 miljarder kronor


En stor fråga är vem som står egentligen står bakom konsortiet Nevs. Enligt bolagets egna uppgifter står det kinesiskt energibolag National Modern Energy Holdings Ltd för 51 procent av ägandet och det japanska investeringsbolaget Sun Investment LLC för 49 procent.

Men när lokaltidningen TTELA undersökte ägandet närmare trädde en ny bild fram.

Holdingbolaget National Modern Energy Holdings är registrerat på Brittiska Jungfruöarna och ägs i sin tur av China Dragon Base Holdings, med säte i Hong Kong. Det intressanta är att huvudägare till dessa bolag är Kai Johan Jiang - samme person med kinesiskt påbrå som nu är nyutnämnd vd i Nevs.


Nevs har, enligt SvD Näringslivs källa, en grov affärsplan i tre steg: Det första är att först bygga en eldriven Saab 9-3 (av samma generation som tillverkades vid konkursen). Därefter finns det diskussioner om en mindre japansk elbil som ska licenstillverkas. Ett tredje steg är att utveckla den nya generationen Saab 9-3 på den ännu inte färdiga så kallade Phoenixplattformen. Bilarna ska ha Saabs varumärke.

Allt kommer att kosta miljarder kronor. Det är ännu oklart vem som står för pengarna bakom Kai Johan Jiang - och det kan vara en av de stora knäckfrågorna

Ordförande i Nevs, Karl-Erling Trogen, som ingick i AB Volvos koncernledning fram till mitten av 00-talet, och Kai Johan Jiang har sedan tidigare ett gemensamt projekt i Sveg. Där investerade National Modern Energy Holding via ett annat kinesiskt bolag i försökstillverkning av fordonsetanol ur biomassa i Härjedalen. Projektet började redan för 5 år sedan via det svenska dotterbolaget NBE Sweden AB.

Under teknikutvecklingsfasen i en mindre pilotanläggning strömmade pengar från Kina - men även drygt 50 miljoner kronor från Nutek, Energimyndigheten och länsstyrelsen i Jämtland. Hoppet var en fullskaleanläggning i Sveg som skulle ge 300 jobb.


Hösten 2011 gjorde projektet halt. De kinesiska finansiärerna ville plötsligt inte finansiera anläggningen som skulle kosta upp mot 3 miljarder kronor och som kommunpolitikerna hoppats stort på.

”Kineserna har förklarat att de inte kommer att vara med som huvudfinansiärer.” sade Karl-Erling Trogen till Östersunds-Posten den 15 september 2011. Den stora anledningen till intresset i Sveg kan ha varit att Kina behöver minska sin kolbaserade energiproduktion. Då var kunskap om svensk teknikutveckling kring bioenergi intressant.

I dag behöver Kina kunskap från väst för att utveckla elbilar, vilket hissar en varningsflagga för ambitionen att på sikt investera i Sverige.


Det uppges också ha varit svårigheter med Riksgälden. Riksgälden har nämligen panter i ett av de konkursade dotterbolagen inom Saab - Saab Tools AB, som äger Saabs produktionsverktyg. Riksgälden är trängt av politiska löften att det inte ska försvinna skattepengar i Saabaffären. Riksgälden har också panter i Saabs Parts AB, som inte är i konkurs.