I Sverige har vi en allmän bild av att våra framgångsrika exportföretag tjänat sina miljarder till aktieägarna genom att vara rakt igenom ärliga och oförvitliga. När det då och då, tyvärr alltför ofta, uppenbaras att så inte är fallet blir det stor uppståndelse. Det gäller inte bara vapenaffärer och telekomorder utan snart sagt alla branscher. Försvaret för hyckleriet är detsamma: Alla gör det och gör inte vi det går vi miste om viktiga order och tappar marknadsandelar.

Det värsta är att man också riskerar att tappa anseendet och solka sitt företags varumärke ifall taskspeleriet uppdagas. Och det alldeles bortsett från att ryktet om att företaget är villigt att betala för att få affärer lätt sprider sig och därmed gröper ur marginalerna.

De båda Scaniadirektörer som nu riskerar åtal för kickbacks till Saddam Husseins regim i Irak riskerar inte bara att straffas av den svenska rättvisan. Scanias tyska ägare, Volkswagen, har en lite vidare syn på begreppet ansvar som bygger på tysk tradition.

När Siemens ertappades med fingrarna i syltburken och fälldes för bestickning, kostade det koncernen omkring 22 miljarder kronor och koncernchefen Heinrich von Pierer fick sparken. Han tvingades dessutom betala ett skadestånd på omkring 50 miljoner till sitt företag.

Detsamma hände då MAN fälldes för bestickning; Företaget fick böta, koncernchefen Håkan Samuelsson fick sparken och krävdes på 2,1 miljarder kronor i skadestånd av styrelsen med Volkswagens starke man Ferdinand Piëch i spetsen.

I det nu aktuella Scaniafallet betonar åklagaren Nils-Eric Schultz att de misstänkta har rundat Scanias chef Leif Östling när man gick med på de illegala affärerna. Men detsamma hävdade de närmast ansvariga i både Siemens och MAN: Ansvaret var vårt. Koncernledningen visste ingenting. Ändå fick det konsekvenser högre upp.

Men frågan är om ansvaret ens ska stanna där. Mutor och bestickning beror för det mesta på höga ambitioner hos karriärsugna mellanchefer som pressas av sina chefer på direktörsvåningen att ta hem beställningar. Direktörerna är i sin tur pressade av koncernchefen som har styrelsen på sig för att visa förbättrade siffror i nästa kvartalsrapport.