Den som slutligen bestämmer är egenmäktig våghals

Tillsammans med sin vänstra hand Anders Nielsen packar nu lastvagnkoncernen Scanias vd Leif Östling väskorna för att flytta till Tyskland. Högerhanden Martin Lundstedt stannar i Södertälje för att som vd ratta Scania. Det lär bli upptakten till fortsatt dramatik som nog slutar med en samgående mellan Scania och konkurrenten MAN.

FOTO: Malin Hoelstad / SvD / SCANPIX

Till att börja med innebär ledarskiftet i Södertälje att MAN, som ägs till 71 procent av Volkswagen, får en lite konstig matrisorganisation. Ny vd för MAN:s affärsområde Truck & Bus blir Anders Nielsen från Scania. Rimligen kommer han till stor del fortsätta ta order av sin mångårige chef Leif Östling, vars nya jobb det ju är att ha högsta ansvaret för VW-imperiets lastvagnsaffär. Samtidigt är Truck & Bus ett dotterbolag till det börsnoterade MAN, ett månghundraårigt bolag med stora viktiga verksamheter vid sidan av lastvagnarna. Det är alltså upplagt för förvirring om vem som egentligen bestämmer över MAN:s största affärsområde – är det koncernchefen för MAN eller är det Leif Östling borta i Wolfsburg? MAN styrs visserligen av VW-lojalister men det kan ju finnas gränser även för tyska herr doktor-ingenjörers flexibilitet.


Om svenskflytten till Tyskland ska tolkas som ett tröstpris för att Volkswagen ska få sin vilja igenom i samordningsfrågan eller om det är ett kvitto på att Leif Östling verkligen är kungen av lastvagnar är svårt att veta. Sannolikt är det en kombination. Och just en kombination är nog vad det hela lär sluta med, alltså ett samgående mellan åtminstone Scania och MAN Truck & Bus med Volkswagens lastvagnsrörelse och rest-MAN som jokrar i leken.

Den stora frågan är vem som köper vem och till vilket pris. Det blir stora konsekvenser beroende på var det tombolahjulet stannar.


Inte så lite talar för att det till slut blir Scania som köper MAN:s lastvagnsverksamhet. Dels är det logiskt att det starkare bolaget tar över det svagare istället för tvärtom. Dels kan VW potentiellt få loss klart mer kontanter ur en affär om det är Scania som köper MAN istället för tvärtom. Tacka det svenska systemet med A-aktier för det.

Att VW skulle göra precis vad de ideligen antyder, alltså att lägga bud på både MAN och Scania, förefaller mindre troligt. För det första skulle det även för en jätte som VW innebära en inte obetydlig finansiell risk att köpa ut två stora minoritetsposter. Även om den listige huvudägaren Ferdinand Piëch lyckas snuva minoriteten på en budpremie är det mycket pengar som ska ut, närmare bestämt cirka 75 miljarder kronor.


Det här strukturaffärspusslet kan sätta myror i huvudet på vem som helst. Men det finns en lockelse. Det anses finnas stora samordningsvinster i att koordinera lastvagnsverksamheterna inom MAN, VW och Scania. VW har gått ut med siffran 200 miljoner euro per år. Det förefaller vara en lågt satt siffra med tanke på att MAN:s dåvarande vd Håkan Samuelsson år 2007, inte utan trovärdighet, påstod att det fanns synergier på 1 miljard euro om MAN och Scania fusionerade. Argumenten är egentligen inte annorlunda idag. Räknar man lite balanserat med synergier på 500 miljoner euro och att dessa delas lika mellan MAN och Scania (VW är faktiskt ganska perifert i sammanhanget) så innebär det en potentiell vinstökning för Scania på 2 kronor per aktie. Det låter kanske futtigt men faktum är att detta tillsammans med både Scanias och MAN:s låga värderingar och starka balansräkningar gör att en strukturaffär är väldigt lätt att räkna hem. Inte minst med tanke på att lånemarknaden, kreditfrossan till trots, verkar vara vidöppen. MAN gav exempelvis i mars ut en femårig obligation på 750 miljoner euro till en fast ränta på 2,1 procent. Det är inte dåligt för ett konjunkurkänsligt bolag som ytterst styrs av en egenmäktig våghals.


Den som i slutändan bestämmer är nämligen VW-imperiets huvudägare Ferdinand Piëch. Han har under ett långt liv visat sig vara en första rangens maktspelare. Den innersta kretsen i Kreml framstår som öppenhjärtig och lättolkad i jämförelse. Ett paradexempel var den avancerade rififikupp Ferdinand Piëch iscensatte runt 2007 när halva Londons hedgefondindustri lockades att göra livsfarliga derivataffärer i VW-aktier vilket slutade med att många brände sig svårt. Symptomatiskt nog var det 2008 nära att Piëch föll för eget grepp, vilket visar på en inte ofarlig riskvilja.

Med en kallhamrad pokerspelare som Ferdinand Piëch som motspelare har Scanias övriga aktieägare all anledning att vara på helspänn. Den ende namnkunnige svensken i Scanias styrelse, Peter Wallenberg Jr, kallas visserligen Poker men det beror inte på hans affärstalanger. Ändå är det till honom hoppet står för alla Scaniaägare som inte vill bli överkörda i en förestående strukturaffär. Vågar vi räkna med att Poker kan hålla tolvbarnspappan Ferdinand Piëch stången? Lite orolig blir man. Inte minst med tanke på att Volkswagen har en gisslan i form av SEB:s vd Annika Falkengren som sitter i Volkswagens styrelse sedan i fjol. Hon lär ju åka ut med kalufsen före om Wallenbergarna krånglar. Ett är säkert. Scania fortsätter vara en långkörare.

Peter Benson är fristående börsexpert och skriver regelbundet i SvD Näringsliv.

  • Kopiera sidans adress

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Toppnyheter Näringsliv

Gör nliv.se till din startsida
Perspektiv | Tomas Lundin

Hårt stresstest av EU:s 130 största banker

”När bankerna stresstestades 2011 var det ett skämt.”

De sparar el med hjälp av datorspel

Minskade elförbrukning och sparade pengar.

Bostadsköparna:
Vi har ingen koll

Undersökning

Sätter sin tillit till banken.

PTS mörkade PM
om datalagring

Digitalt

Ville inte att det skulle bli offentligt.

Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

Lyxig direktörsvagn som fått rätt motor

biltest

Men är Bentleyn tillräckligt diskret?

Lars-Åke Liljeqvist, direktionschaufför på SAF och Svenskt Näringsliv i 38 år, uppskattar kvalitetskänslan i materialvalen. Webb-tv

Proffset: ”Det är en fantastisk bil”

tv

Näringslivsveteran hjälper SvD att provköra Bentleyn.

Actionbilarna från
80-talet prisrusar

"De som hade planscherna har nu pengarna."

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 18.05+0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook