Saab AB kan i praktiken blockera ett köp av Saab Automobile. Det finns nämligen ett avtal som reglerar rättigheterna kring varumärket Saab. Parterna är Saab AB, Scania AB och det nu konkursade Saab Automobile AB. Det har inte varit någon hemlighet att man varit irriterad på Saab AB över alla turer som svärtat varumärket Saab de senaste åren – och att det funnits oro över deras ställningstagande.

Nu ger för första gången Saabs vd Håkan Buskhe sin syn. Och han öppnar upp för en köpare som satsar i Sverige.

– Vi tror att det är viktigt för att land som Sverige att ha både forskning och utveckling – och produktion. Om det finns hållbara alternativ som kommer upp med det – alltså som har ett svenskt perspektiv, så kommer vi inte att vara negativa.

Han berättar om bakgrunden till sitt ställningstagande:

– Eftersom Saab AB har 80 procent av försäljningen utanför Sverige och 80 procent av tillverkningen och utveckling i Sverige så finns det en poäng att vårda det svenska och det som är kopplat till Saab: svensk ingenjörskonst, svensk kvalitet. Så tänker jag när gäller Saab Automobile också.

– Men det får inte vara ett företag som köper varumärket och sedan lämnar landet, då kommer vi inte att se positivt på det, säger Håkan Buskhe.


Han poängterar att han inte kan så mycket om spekulanterna som är på upploppet.

Men det du vet om exempelvis Mahindra och Youngman – känns det positivt?

– Jag vill inte gå in på det. Jag hoppas att de tar tillvara på Saab ur ett svenskt perspektiv.


En stor del av krigsmaterielaffärer handlar om köp och motköp. Det har spekulerats om att ett köp av Saab Automobile av Mahindra Mahindra i Indien skulle kunna utveckla sig till en köp- och motköpsaffär: Saab AB samarbetar nämligen strategiskt med Mahindra och vill samtidigt gärna sälja Jas Gripen till Indien. I våras kom det fram att Indien gått vidare med franska Rafaleplanet och Eurofighter. Men än är inget färdigt och Håkan Buskhe har framhållit i ett pressmeddelande att ”Vi är övertygade om att Gripen-systemet till fullo möter det indiska flygvapnets behov”.


Kan det bli så?

– Det är ingen hemlighet att vi jobbar väldigt mycket med Mahindra i olika strategiska partnerskap. Mahindra känner vi, säger han.

Ett exempel är ett teknikcenter som startats som ett strategiskt sambolag mellan Saab AB och Mahindra i Indien förra året.

– Men jag känner inte till vad de har för erbjudande när det gäller Saab Automobile. Det är en diskussion mellan dem och konkursförvaltaren. Jag vill inte gå in på dessa diskussioner.


Han poängterar i slutet av intervjun åter att han tycker det känns viktigt att försäljningen av Saab Automobile landar rätt – utifrån Sverige som industriland.

– Vi är 0,1 procent av världens befolkning och vi är väldigt exportberoende. Vi bör säkerställa att vi slår mynt av det vi har. Så ser vi på Saab som helhet och så ser vi på Saab Automobile.