För Nevs blev det blankt nej till att använda Gripen-symbolen, och när det gäller varumärket Saab menar många analytiker att det ser lika dystert ut. Men när det gäller Riksgälden, som ska ta över reservdelsbolaget Saab Parts, lämnar Scania en öppning för ”en övergångslösning”. Och Riksgäldschefen Bo Lundgren är inte orolig att man skulle få samma besked som elbilskonsortiet.

– Det finns en tydlig skillnad mellan oss och Nevs. När det gäller att leverera delar till rullande Saab-bilar, som har varumärket på bilen, är det självklart rimligt att man kan använda varumärkena, säger Bo Lundgren till SvD Näringsliv.

– Jag ser ingen risk att det inte går att lösa.

• LÄS MER: "Nu måste Nevs ut på banan"

Precis som elbilskonsortiet Nevs har Riksgälden sedan tidigare i somras fört diskussioner med Saab och Scania om rätten att använda den klassiska Gripen-symbolen och namnet Saab. Men för Riksgälden handlar det enligt Bo Lundgren snarare om att man måste hitta en lösning på vad som händer med varumärkena när alla Saabar har fått de reservdelar som behövs.

– Saab Parts kan naturligtvis inte bara lägga ner verksamheten när alla delar är sålda. Det handlar om ett bra företag med kompetent personal och en verksamhet som går att utveckla. Men om man skulle börja distribuera andra delar har man inget behov av varumärkena, och jag förstår att Scania och Saab inte vill se att deras varumärken ligger och slaskar omkring på marknaden, säger han.

• LÄS MER: "Fortsatt förhandling om varumärket Saab"

Ännu har dock Riksgälden inte tillträtt som ägare i Saab Parts. Och enligt Bo Lundgren beror det enbart på att affären mellan Nevs och konkursförvaltaren fortfarande inte har avslutats.

– Som jag förstår det har det skjutits fram till nästa vecka. Jag utgår ifrån att den kommer att bli av, men om det skulle visa sig att det inte blir så har vi ett nytt läge. Och vi kan naturligtvis inte göra något innan det är avslutat.

Om och när övertagandet väl sker handlar det inte om något kortsiktigt ägande för staten, poängterar Bo lundgren.

– Initialt handlar det om ett långsiktigt ägande. Först och främst gäller att skapa bra förutsättningar för bolaget, och sedan tror jag att staten kommer att sitta ett antal år på reservdelsbolaget.

• LÄS MER: "Riksgälden kan få använda Gripen"