Till slut knäckte skulderna bolaget. Under två månaders tid har riskkapitalbolaget Altor intensivt sökt efter en ny ägare till Nimbus. Oförmågan att möta långivarnas villkor tvingade under tisdagen styrelsen att lämna in konkursansökan.

Läs mer: Nimbus ansöker om konkurs.

• Läs mer: Altor riskerar jättesmäll.

– Med den skuld som Nimbus har haft så har det varit svårt att hitta någon som vill investera i dagens struktur. Hade marknaden varit stark och priserna på nya och begagnade båtar gått upp så hade verksamheten varit mycket lönsam och genererat vinster men så har inte varit fallet, säger Fredrik Strömholm, partner på Altor Equity Partners.


Sedan riskkapitalbolaget Altor tog över som ny ägare 2006 har båtförsäljningen rasat och Nimbus skulder ökat.

Sammanlagt har Altor pumpat in en halv miljard kronor i båtföretaget, ändå har förlusterna fortsatt. Under de första nio månaderna 2011 gjorde Nimbus en förlust om 144 miljoner kronor.


Med facit i hand tvingas Fredrik Strömholm att konstatera att bolaget hade behövt genomföra ännu mer kraftfulla åtgärder när finanskrisen 2008 startade, både vad avser kostnadskostymen och bredden i produktprogrammet.

– Med utgångspunkt i vår analys av branschens utveckling under tidigt 1990-tal så visste vi förstås att det är en cyklisk verksamhet, men det är tydligt att vi underskattade den totala fallhöjden från 2007 års nivå till dagens läge. Vi trodde nog att försäljningen hade stabiliserats 2010 men makroekonomin har fortsatt att försämra situationen, säger han.


Sedan båtförsäljningen nådde sin topp år 2007 har försäljningen sjunkit från omkring 25 000 sålda båtar till mellan 10 000 och 15 000 per år.

Ytterligare en utmaning för Nimbus, såväl som båtbranschen i stort, har varit att möta en växande import och krympande export.

Under 2011 exporterades 3 670 båtar till ett värde av 745 miljoner kronor, att jämföra med en båtimport om mer än 15 000 båtar till ett värde av 1,1 miljard kronor.

– Svenska marknaden går bättre än övriga Europa, men det är ingen köpfest som råder. Konsumenterna vågar inte slå till, säger Mats Eriksson, vd i Sweboat, Båtbranschens Riksförbund.


Förra året tvingades Najadvarvet på Orust i konkurs. Företaget köptes senare upp av Nord West. Mats Eriksson tror att även Nimbus ska hitta ny ägare.

– Ingen tror att Nimbus ska gå i graven. Det är ett alldeles för välskött företag och ett för bra varumärke för att det inte ska återuppstå.