Gemini skulle ha betalat in pengarna i god tid, men det blev diskussionerna om legala frågor och säkerheterna ifrågasattes, uppger en källa för Dagens Industri.

Saab själva tiger om vem som skulle ha betalat in pengarna till lönerna. Det var via ett lån från Gemini som Saab klarade lönerna förra månaden.

Gemini tillhör den inre kretsen kring nya Saab och anses ha nära kopplingar till Vladimir Antonov, den ryske finansmannen som vill gå in som stor delägare i Saab, men som inte har godkänts än av bland annat EIB, den europeiska investeringsbanken.

För Vladimir Antonov är dagens problem på Saab med löneutbetalningarna inte oväsentliga.

– Det är viktigt att hantera likviditeten för Saab tills kineserna är godkända av den kinesiska regeringen, säger Lars Carlström, Antonovs svenske talesman.

Han syftar på de kinesiska företag som vill gå in i Saab och som då innebär ett stort ekonomiskt tillskott.

Ett besked från kinesiska myndigheter kan kanske komma i september-oktober, tror Carlström.

– Då är Saabs framtid säkrad, anser han.

Carlström vet vem som inte har betalat de pengar som Saab behövde för lönerna, men vill inte avslöja något. Han kommenterar inte uppgifterna om att det är fonden Gemini som är orsaken, men säger apropå dess kopplingar till Antonov att:

– Det är en fond som finns i Antonovs vänkrets av affärsbekanta. Den ägs av en grupp som är väl känd för honom. Därmed inte sagt att Antonov har något ägande själv.

Carlström tror att problemen för Saab ska vara lösta inom några dagar.

– Jag vet att Saab har flera goda aktiviteter på gång just nu, säger Carlström.

– Det är givetvis en tuff händelse som drabbar de anställda.

Så beskriver näringsminister Maud Olofssons (C) pressekreterare Johanna Martin de Saabanställdas blanka lönekonton. Hon svarar just nu på alla frågor om Saab i näringsministerns ställe.

– Saab befinner sig i en besvärlig situation. Senast när man hade problem med utbetalningarna hittade man en lösning, vi hoppas att man gör det även denna gång. Regeringen följer utvecklingen noga.

TT: På vilket sätt?

– I form av kontakter. Svensk fordonsindustri är viktig för Sverige, framför allt för jobben i Västra Götaland.

TT: Många säger att lösningen för Saab är att Vladimir Antonov går in som delägare. Vad gör regeringen på den fronten?

- Vad gäller din fråga om prövningen av Vladimir Antonov som möjlig delägare så gäller att så snart General Motors och Europeiska investeringsbanken har gett besked så är regeringen beredd att fatta ett positivt beslut. Regeringen har aldrig tidigare tagit ställning i frågan, säger Johanna Martin.