Fordonstillverkaren redovisar en vinst före skatt på 2 329 miljoner kronor för tredje kvartalet 2012. Det kan jämföras med vinsten på 5 443 miljoner kronor motsvarande period 2011.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 4 057 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Omsättningen uppgick till 69 111 miljoner kronor, jämfört med 73 321 miljoner kronor ett år tidigare.

Volvoaktien föll på rapporten och var vid lunchtid ner 4,75 procent.

En svag efterfrågan under kvartalet har lett till en nedskruvning av produktionstakten.

När koncernchefen Olof Persson höll presskonferens i Tändstickspalatset i Stockholm betonade han vikten av snabba åtgärder.

- Jag har pratat om att ha foten nära bromsen. Nu har vi tryckt på bromsen, säger han.

Nedgången i september, som Olof Persson kallar substantiell utan att vilja gå in på exakta siffror, var Volvoledningen inte beredd på.

- September kom lite som en överraskning. Det är den månad när alla kommer tillbaka från semestern, hela Europa kommer i gång igen. Orderna kommer in och man bygger upp inför resten av året. När vi såg att det inte kom då fick vi verkligen ta bromsfoten och trycka till.

Enligt Volvochefen finns inga direkta planer på att flytta ut ytterligare verksamhet från Sverige, så som man har beslutat att göra med busstillverkningen. Bussfabriken i Säffle ska läggas ner och produktionen flyttar till Polen. Men beskedet till de anställda i Sverige är att tillvaron har blivit osäkrare.

- Just nu ligger den bemanning vi har fast, men jag vill vara väldigt tydlig med att det hänger väldigt mycket på vad som händer med orderingången den närmaste tiden. Vi måste vara väldigt vaksamma. Skulle det visa sig att vi har en orderingång som inte supporterar den kapacitet vi har måste vi tyvärr agera, säger Persson till TT.

I första hand är det bemanningsanställda som måste sluta om personalen ska minskas. Nyligen fick ett 50-tal inhyrda på fabriken i Umeå sluta.

TT: Hur hög är risken för att fast personal varslas om uppsägning?

- Jag tycker att vi har en väldigt hög flexibilitet så, som jag ser det i dag, bedömer jag den risken som ganska liten, men det kan inte uteslutas. Det vill jag påpeka, säger han.

Hans förhoppning är att marknaden 2013 ligger kvar på samma nivå som i år. Men Europa är det stora orosmolnet.

- Det är viktigt att vi kommer in i nästa år med rätt varulager, rätt produktionskapacitet och rätt kostnadsstruktur. Det arbete vi gör nu under resten av kvartal fyra är att se till att vi landar på rätt nivåer, säger Olof Persson.

Produktionstakten har sänkts på anläggningarna i Sverige, men det rör sig inte om några drastiska nedgångar enligt den informationen som facket har fått.

- Vi har redan dragit ner på takten och får fortsätta med det när orderingången går ner. Men vi ska kunna lösa det genom vårt flexibla arbetstidssystem. Det lär bli lediga dagar som läggs ut framöver, men vi har ingen information om att det behövs varsel, säger Mikael Sällström, ordförande i IF Metallklubben på Volvo.

Han tycker att utvecklingen är bekymmersam, men känner inte samma oro som vid krisen 2008.

- Det är inte alls samma bråddjup som då.

Populära quiz på nliv.se:

Quiz: Telia och skandalerna

Vad kan du om världens valutor?

Har du koll på snabbmatskedjorna?

Har du koll på svenska finansministrar?

Kan du räkna med procent?

Känner du igen kända reklamslogans?