Samtidigt meddelar bolaget att cirka 600 miljoner kronor i omstruktureringskostnader kommer att tas under det tredje kvartalet i år.

Det är en följd av ett kostnadsreduktionsprogram i Japan samt att man upphör med produktionen av UD-lastbilar för den amerikanska marknaden.

Forskningskostnader ska reduceras med 11,5 miljarder kronor per år. Även IT-kostnader ska ner.

I den nya strategin ingår också att reducera standardkostnaden för dagens produktutbud med 10 procent och reducera försäljningsomkostnaderna till 5 procent av nettoomsättningen.

En annan nyhet som presenterades är en ny serie tunga lastbilar som riktar sig specifikt mot den nya och växande marknaden i Asien, Sydamerika och Afrika, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Den nya lastbilsserien ska introduceras under de närmaste åren och produktionsstart förbereds i koncernens fabriker i Indien och Thailand.

I Japan genomförs ett besparingsprogram som ska minska kostnaderna med 10 procent.

Den nya strategin bygger på 20 nya mål för verksamheten, som ska uppnås under åren 2013-2015.

Företrädare för Volvokoncernen ville i dag inte uppge vilka åtgärder som krävs för att uppnå målen eller vad strategin konkret innebär för de cirka 80 000 anställda inom lastvagnsverksamheten runt om i världen.

- Det behöver inte handla om antal anställda. Det kan ju också handla om projekt, säger Kina Wileke, presschef på koncernen.

Hon tillägger att enskilda åtgärder kan komma att redovisas senare, i samband med delårsrapporter eller när de genomförs.

- Exakt hur vi ska göra för nå våra mål är en intern angelägenhet i nuläget. Det handlar om konkurrensfördelar, och så vidare.

Börsen gjorde tummen upp efter Volvoledningens besked om besparingar och nya strategiska mål för lastbilsverksamheten.

Vid 15-tiden hade aktien lyft med 4 procent till 94:75 kronor, den högsta kursen sedan mitten av april.