”Jag brukar få förklara det flera gånger”, säger marknadschefen på bryggeriföretaget Brooklyn Brewery, Ben Hudson, till tv-bolaget CNBC. ”Sverige är inte den näst största marknaden utanför USA, utan näst störst totalt, efter New York.”

Om du bor i Kalifornien eller Colorado kan du inte på någon bar eller pub hitta Brooklyn Brewery, trots att detta bryggeriföretag är det trettonde största i USA. Öl från Brooklyn Brewery har helt enkelt inte tagit sig in på marknaden väster om Minnesota.

I Stockholm är det annorlunda. Här har öl från Brooklyn Brewery nästan blivit mainstream, menar Ben Hudson.

För att ge något tillbaka till sina fans i Sverige arrangerade Brooklyn Brewery i helgen en stor musikfest i Stockholm och Malmö - i samarbete med Debaser. De inbjudna amerikanska banden visade upp det bästa som Brooklyn, New York hade att erbjuda.

Åtminstone var det detta motiv som Ben Hudson ville förmedla till CNBC. Självklart finns det också ett annat motiv: att konsumtionen av öl från Brooklyn Brewery ska öka ytterligare.

15 procent av allt öl som Brooklyn Brewery producerar går till export. Det är den högsta andelen hos alla bryggeribolag i USA. Trea på försäljningslistan är faktiskt London och Storbritannien, följt av New Jersey och Massachusetts.

Ben Hudson ger två anledningar till detta: Dels ligger bryggeriet precis vid Atlanten, och det är billigare att transportera tunga backar med öl vattenvägen än landvägen, dels är New York den stad som lockar mest utländska turister i USA.

Nästan alla som besöker USA besöker också New York. Där är chansen hög att gästerna testar något ur Brooklyn Brewery's ölsortiment, och därmed blir märket känt.

LÄS MER: Föraktad burk tar revansch i USA
LÄS MER: Spriten tillbaka på kontoren i USA

En annan anledning till Brooklyn Brewery's framgångar skulle kunna var att svenskarna blivit finsmakare vad gäller öl. Enligt ett pressmeddelande från Carlsberg är öltrenden att svenskar väljer att köpa öl på flaska istället för burk.

– Vi har märkt ett växande ölintresse under det senaste året. Det handlar till exempel om större efterfrågan på det närproducerade ölet. Men många är också nyfikna på exotiskt öl från andra länder, säger Joakim Losin, ölexpert och ansvarig för specialöl på Carlsberg Sverige.

Finsmakartrenden märks också genom att öl på flaska blir allt mer populärt. Försäljningen av flasköl på Systembolaget ökade med närmare 1,5 miljoner liter under 2010, vilket motsvarar 3 procent. Däremot minskade burkölen med 4,5 miljoner liter (2,5 procent).

En Sifoundersökning som Carlsberg Sverige lät genomföra under 2010 visar också att sex av tio svenskar brukar unna sig en lyxig öl då och då. Dessutom har det blivit vanligare att ta en specialöl till maten när man äter en fin middag hemma eller på krogen.

– På trendiga restauranger i New York har vinlistan ersatts av en dryckesmeny som består av till exempel olika sorters öl, sake, vin och andra drycker som passar till olika maträtter. Den trenden är även på väg till Sverige, säger Joakim Losin.

SPECIAL: Amerikansk öl = Big business

LÄS MER: Ökad gränshandel med svenskt öl