Poppigt som Acne eller funktionellt och avskalat som Tiger of Sweden och Filippa K. Svenskt mode säljer bra internationellt, såväl i slott som koja. Iklädd en beige sidenklänning invigde kronprinsessan Victoria på måndagen Stockholms modevecka Mercedes-Benz Fashion Week.

– För mig är svenskt mode en stolthet, sade kronprinsessan.

Sverige har aldrig exporterat så mycket mode som under årets första halvår. Enligt ASFB, en slags branschorganisation för svenska modeföretag, mår industrin bra trots bistra tider på många marknader i världen.

– Mode tillhör de kreativa näringarna och de har visat sig vara lite mer motståndskraftiga under ekonomisk nedgång och det är det som vi ser nu, säger ASFB:s generalsekreterare Christine Sundberg Carendi.

Hon berättar att många av medlemsföretagen har omsättningsrekord att visa upp och de har stora förhoppningar att fortsätta expandera. Giganter som Acne och Filippa K omsätter runt en halv miljard kronor per år. Tiger of Sweden ligger strax under 300 miljoner. Hunky Dorys omsättning ökade i fjol till drygt 100 miljoner kronor. Whyred ligger på drygt 30 miljoner och House of Dagmar strax över 20 miljoner. Och alla fortsätter att öka sin omsättning.

– Det går väldigt bra för Tiger trots att marknaden är tuff. De två senaste åren har vi vuxit med 17 procent per år och vår export växer väldigt starkt och har ökat med 26 procent, säger David Thunmarker, vd på Tiger of Sweden, som räknar med fortsatt framgång.

– Vi lever i en spännande tid och kommer att fortsätta vår internationalisering. Vi har en ren och minimalistiskt stil som går att sälja lika bra i Stockholm som i Johannesburg.

David Thunmarker konstaterar att modebranschen ständigt återuppfinner sig själv, gamla idéer och detaljer kommer tillbaka och blandas upp i det nya.

– Det är ju inte så att vi återuppfinner hjulet varje dag, det är mer att vi packar om det, säger han.