Med sommarvärmen kommer turisterna. Vissa för att paddla kajak i Dalsland och andra för att shoppa på NK. Det är långt ifrån en homogen grupp men det är likväl en grupp som växer likt glasskön en solig julidag. Och allt fler kommer till Sverige för att sätta sprätt på pengar.

– Det man kan säga är att shopping generellt har ökat bland turister, allt fler reser för att handla, säger Sofia Zere, konsultchef inom turism på HUI Research.

I år väntas sommarhandeln av varor uppgå till 165 miljarder kronor, enligt HUI:s prognos. Det är en lättnad för varu- och detaljhandeln, och inte minst för klädhandeln. Efter omkring 15 år med obruten tillväxt blev fjolåret ett bakslag när den ekonomiska krisen i Europa väl slog igenom på hemmaplan. Tillväxten var positiv men historiskt låg på 0,8 procent.

2012 började bättre men i april var försäljningen iskall, och återigen var det klädbutikerna som tog den stora smällen. Än ökar antalet konkurser bara måttligt, men det står klart att klädhandeln befinner sig under press.

– Klädbranschen har det lite tuffare just nu. Inte bara på grund av konjunkturen utan även vädereffekter spelar in. Under året har det totalt sett gått tyngre för kläder än för andra branscher, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk handel.

Med fler turister kommer ökade intäkter. Omkring 40 procent av resenärernas budget läggs enligt Tillväxtverket på varu- och detaljhandeln, men det finns fler branscher såsom restauranger och hotell som gynnas av ett positivt flöde av turister.

Sammanlagt beräknas utländska resenärer spendera omkring 90 miljarder kronor årligen i Sverige, det motsvarar en ökning med 115 procent på tio år. Om svenska turisters konsumtion i Sverige tas med i beräkningen har en ökning skett från 150 miljarder till 250 miljarder kronor årligen.

2012 beräknas bli året då turismen i världen slår rekord och en miljard människor åker utomlands på jobb eller semester.

– Turisterna spelar en stor roll. De som kommer hit för att bo i stuga gynnar dagligvaruhandeln och så har vi ju de rena shoppingresorna. Där är gränshandeln stor, säger Fredrik Kolterjahn, senioranalytiker på HUI Research.

Turisternas betydelse blir särskilt tydlig i gränstrakterna mellan Sverige och övriga nordiska grannar. Skåne, Haparanda och Stockholm gynnas av shopping-glada resenärer, men störst i omfattning är utan tvekan gränshandeln i Västsverige.

Enligt HUI Research spenderar de norska turisterna 25 miljarder kronor i Sverige årligen, en betydande andel hamnar i Strömstad. Förra året gjorde norrmännen 3,6 miljoner resor till denna kommun med bara 12000 invånare, att jämföra med Stockholms län som hade 2,6 miljoner besökare från de nordiska länderna tillsammans.

Ica Supermarket i Strömstad har funnits i snart 40 år och varit med om att flödet av norska turister har svängt både upp och ned. På senare år har antalet norrmän i kassakön bara ökat, enligt handlaren Björn Finnskog. Under högsäsongen uppskattar han att varannan butiksbesökare är norsk.

– Det är klart att gränshandeln är betydande. Man ser ju ingen avmattning heller, det verkar som att trenden har kommit för att stanna, säger Björn Finnskog.

Nu ligger butikens omsättning på 60 miljoner, med en stor uppgång under sommarmånaderna. Juni, juli och augusti står för 60 procent av årets omsättning.

– Turisterna blir handelsturister i första hand och inte upplevelseturister. Det vore vansinnigt om jag som lever på det skulle säga att det inte är bra men på sikt kan man nog se en fara i det. Andra ställen har krävt förnyelse för att locka turister, här räcker det med att smälla upp butiker och så kommer turisterna i vilket fall, säger Björn Finnskog.