Vid lunchtid hade B-aktien rusat med nästan 8 procent. Electrolux Vd Keith McLoughlin blev i spåren av förmiddagshandeln, på pappret, närmare 700 000 kronor rikare genom sitt aktieinnehav i det egna bolaget. Han äger cirka 64 000 B-aktier. Han säger i en intervju till SvD Näringsliv att han privat planerar att köpa ännu fler aktier.

- Jag kommer att köpa mer aktier i år för jag ser det som en god investering.

Keith McLoughlin säger att han är nöjd med bolagets utveckling under årets första kvartal men självklart finns flera utmaningar att tackla, inte minst stigande kostnader för råmaterial. Dessa väntas stiga med runt 100 miljoner under nuvarande kvartal, jämfört med kostnaderna för ett år sedan.

- Alla råvaror ökar i pris jämfört med förra året.

Keith McLoughlin började inom Electrolux för nio år sedan då han blev chef för affärsenheten Vitvaror Nordamerika. Efter flera karriärkliv i koncernen blev han förra året högsta chef. Nordamerikanen fick knappast någon smakstart. Börsfacit för 2011 blev ett ras för aktien med hela 43 procent. Så även om aktien repat sig en hel del i år så är det minus för aktien sedan han blev koncernchef. Hur förklarar du kursfallet i fjol?

- Kortsiktiga fluktuationer kan vi inte göra något åt. Mitt och mina medarbetares mål är att bygga upp varaktiga värden i bolaget. Den huvudsakliga anledningen till kursnedgången i fjol var sannolikt att vinsterna föll i jämförelse med ett historiskt starkt 2010. Och vi påverkades även av nedgången i den globala ekonomin.

Electrolux rörelsevinst för första kvartalet hamnade på 943 miljoner kronor, 35 procent högre än vinsten första kvartalet i fjol och nästan 100 miljoner högre än SME Direkts analytikerprognos.

Bidragande till förbättringen är högre försäljningspriser och en stark försäljningstillväxt på tillväxtmarknader som Latinamerika och Sydostasien. Samtidigt är det fortatt motigt på koncernens så kallade mogna marknader, vilket kan översättas med USA och Europa. Försäljningen på flera av dessa delmarknader har dock ökat i kraft av uppskruvade priser. Keith McLoughlin konstaterar att det absolut är en utmaning att höja priserna i nuvarande marknadsklimat.

Inte minst den fortsatta eurokrisen påverkar självfallet även Electrolux. Enligt Keith Mc Loughlin utvecklas flera marknader i södra Europa svagt. Det land som tynger koncernen mest är Italien.

Fjolåret avslutades med ytterligare ett sparpaket på personalsidan. Blir det fler neddragningar?

- Never say never. Vi har inga konkreta planer i dag men vi måste hela tiden se till att vi är kostnadseffektiva i allt vi gör.

Uppseendeväckande under fjolåret var Keith McLoughlins totala ersättning i rollen som ny koncernchef. Hur ser du själv på den uppståndelse som detta väckte?

- Det är inte jag som bestämmer min ersättning. Det är upp till styrelsen att avgöra. Jag är inte rätt person att fråga om det, säger Keith McLoughlin.