I samtalet med Dagens Industri berättar spelentusiasten Fares att han inte tvekade när han fick propån för tre år sedan om att göra ett spel ihop med några studenter. Han hade en lång tid närt drömmen att skapa ett eget spel. Men – och det var ett stort men – branschen är tuff och det krävs mycket pengar för att få ihop ett riktigt spel.

Tv-spelet ”Brothers - a tale of two sons” – har Josef Fares utvecklat i samarbete med spelbolaget Starbreeze. Det handlar om två bröder som ska samarbeta för att hitta ett botemedel till sin sjuka pappa. Inspiration har hämtats ur hans eget liv. Han betecknar spelet som avskalat. Karaktärernas rörelser är hans egna, inspelade i en studio.

Enligt Fares har det varit mycket svårare att utveckla spelet jämfört med att göra en film. Svårigheten bottnar i interaktiviteten. Som speldesigner krävs det att hela tiden förutse hur spelaren kan tänkas handla i olika lägen.

– Det gäller att hitta sin egen dramaturgi. Om 20 år tror jag att spel kommer att ha samma tyngd som film. I slutänden handlar det om att bli berörd, säger Josef Fares till Dagens Industri.



QUIZ: Vad kan du om telefonnummer?

QUIZ: Vad kan du om internetadresser?

QUIZ: Vad kan du om sociala medier?