Nu stämmer kaliforniska Golden State Vintner, GSV, Vin & Sprit och Systembolaget för att de vinflaskor och tetror som säljs visar bilder på Golden Gate-bron.

- GSV krigar på flera fronter. Vi kommer att bestrida grunderna i stämningsansökan, säger Per Anesten, kommunikationschef vid Vin & Sprit, som efter ägarbytet heter Pernod Ricard.

Golden State Vintners , GSV, anser att bilderna på bron är förväxlingsbara med bolagets eget varumärke, som registrerades i februari i år.

GSV påpekar att man skickat varningsbrev till Vin & Sprit och Systembolaget med uppmaning om att sluta sälja använda bilderna, men utan resultat.

Striden om det storsäljande amerikanska lågprisvinet går tillbaka till 1990-talet. Då fanns ett avtal mellan GSV och Vin & Sprit om att få etikettera och sälja California White på Systembolaget.

Då fanns ingen bild på Golden Gate-bron på flaskorna. En röd variant som också salufördes av Vin & Sprit namngavs California Red, men den kom inte från GSV, utan från en annan leverantör.

1998 slöts ett avtal om attVin & Sprit skulle sälja det vita GSV-vinet under ett nytt namn - Golden Gate - tillsammans med en bild på den berömda bron.

Samtidigt, kring 1999, döpte Vin & Sprit om den röda varianten, som alltså kom från en annan leverantör, till Golden Gate.

Klassiska varumärkena California White och California Red hette nu alltså båda Golden Gate och hade en etikett föreställande en bild på bron, trots att bara den vita varianten kom från GSV.

Utan GSV:s vetskap ansökte Vin & Sprit även om varumärkesregistrering av namnet. Då ansökte GSV om en EU-varumärkesregistrering av märket och stämde 2005 GSV Vin & Sprit för varumärkesintrång.

Det fick Vin & Sprit att draöronen åt sig och nu slutade man helt att köpa vitt vin från GSV. I stället började man köpa det vita vinet från en annan leverantör. Fortfarande tappades dock vinet upp i flaskor och tetror märkta Golden Gate.

Både Stockholms tingsrätt och Svea Hovrätt dömde sedermera till GSV:s fördel och Vin & Sprits svenska registrering av Golden Gate upphävdes. I domskälen stod att Vin & Sprit endast hade rätt att saluföra vin från GSV under namnet Golden Gate.

Då ändrade Vin & Sprit namnet på vinet till California White respektive California Red. Men bilden på Golden Gate-bron blev kvar på etiketterna.

Det är alltså dessa bilder den amerikanska jätten vill sätta stopp för. GSV förmådde i maj i år också PRV att upphäva Vin & Sprits varumärkesregistrering av namnen California White och California Red. Registreringen av namnen var ogiltiga, slog tingsrätten fast, eftersom namnen saknar särskiljningsförmåga, det vill säga att de är alltför beskrivande för att få skydd som varumärken.